جراحی مینی بای پس معده در قم ، نوعی جراحی لاغری و تلفیقی از دو روش جراحی اسلیو و بای پس معده می باشد. در این مقاله ، اطلاعاتی مفید پیرامون این عمل جراحی ، از زبان دکتر سید جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی قم دریافت خواهید کرد. اگر نمی دانید کدام یک از روش های جراحی لاغری برای شما بهتر است و یا قصد انجام عمل مینی بای پس را دارید ، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

جراحی مینی بای پس معده در قم - دکتر موسوی

جراحی مینی بای پس معده

عمل مینی بای پس معده در قم ، با بستن میزان قابل ملاحظه ای از حجم معده ، میزان غذایی که معده می تواند در خود نگه دارد را محدود کرده و خالی شدن کیسه معده را به تاخیر می اندازد. این امر موجب می شود که بیمار ، برای مدت طولانی تری احساس سیری کرده و دیرتر احساس گرسنگی نماید و در نتیجه ، میزان غذایی که مصرف می کند ، کاهش یافته و بدین ترتیب ، وزن وی کاهش یابد.

عمل مینی بای پس معده با عمل بای پس معده چه تفاوتی دارد ؟

بهترین متخصص جراحی چاقی قم در جراحی مینی بای پس معده ، بر خلاف جراحی بای پس ؛ اقدام به اتصال معده بیمار به روده کوچک وی از طریق آناستوموز می نماید ؛ لذا ، از این عمل جراحی تحت عنوان جراحی بای پس تک آناستوموزی نیز یاد می شود. لازم به ذکر است مینی بای پس معده ، گزینه ای ایده آل جهت کاهش وزن و لاغری در افرادی محسوب می شود که اضافه وزن بسیار زیادی داشته و در واقع از چاقی مفرط رنج می برند ؛ زیرا در عمل مینی بای پس معده ، فرآیند سوء جذب به مراتب بهتر از عمل بای پس معده اتفاق می افتد. همچنین ، باید اشاره داشت که در عمل مینی بای پس ، حجم کیسه معده نسبت به جراحی بای پس عادی ، بیشتر بوده و در نتیجه ریسک بروز عوارض ناشی از جراحی در این روش ، در قیاس با جراحی بای پس ، بسیار کمتر خواهد بود.

مدت زمان بستری و بهبودی بعد از جراحی مینی بای پس معده چقدر است ؟

افراد پس از جراحی مینی بای پس معده در قم ، چنانچه همه چیز به خوبی پیش برود ، می توانند 24 ساعت بعد از انجام عمل ، از مرکز جراحی ترخیص شده و به منزل بازگردند. با این وجود ، بهتر است که تا 72 ساعت بستری مانده و بعد از آن نیز در خانه به خوبی استراحت کنند ، تا آمادگی لازم جهت بازگشت به امور روزمره را بیابند.

با عمل مینی بای پس معده ، میزان کاهش وزن به چه صورت خواهد بود ؟

به طور کلی سرعت کاهش وزن ، بعد از انجام جراحی مینی بای پس معده در قم بسیار سریع می باشد. تا جایی که عموما افراد بعد از گذشت 3 ماه از انجام این جراحی ، به طور میانگین تقریبا یک سوم از وزن اضافی بدن خود را از دست داده و با گذشت یکسال پس از جراحی ، حدودا دو سوم الی سه چهارم وزن اضافی خود را از دست خواهند داد. متقاضیان عزیز ، باید توجه داشته باشند که بعد از انجام اعمال جراحی لاغری از جمله ، عمل مینی بای پس ، حتما باید از یک رژیم صحیح غذایی تبعیت نموده و ورزش منظم را نیز فراموش نکنند تا بتوانند نتایج حاصل از جراحی را برای بازه زمانی طولانی حفظ کنند.

جراحی مینی بای پس معده - دکتر جواد موسوی

مزایای جراحی مینی بای پس معده

در خصوص مزایای این نوع از جراحی چاقی ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

عمل مینی بای پس معده ، با بهره وری از تکنیک لاپاراسکوپی انجام پذیر است. مدت زمان انجام این جراحی ، کوتاه است ؛ از این رو ، برای افرادی که دچار اضافه وزن خیلی زیاد بوده و توان تحمل بیهوشی به مدت طولانی را ندارند ، گزینه بسیار مناسبی می باشد. همانطور که در مطالب قبلی ذکر نمودیم ، با انجام جراحی های چاقی می توان دیابت نوع 2 را نیز درمان نمود. در این جا باید متذکر شد که این پروسه ، بهتر از دیگر انواع جراحی چاقی می تواند این بیماری را درمان نماید. عمل مینی بای پس معده ، برگشت پذیر است ؛ این بدان معنا است که بعد از این جراحی امکان تبدیل شدن آن به عمل بای پس وجود دارد و همچنین می توان معده را دوباره به حالت اولیه بازگرداند. به جرأت می توان گفت که میزان کاهش وزن بعد از جراحی مینی بای پس معده در قم ، به مراتب بیشتر از دیگر اعمال جراحی چاقی است. می توان اذعان داشت که احتمال عود مجدد چاقی پس از عمل پس معده ، نسبت به اعمال جراحی اسلیو و باندینگ معده ، بسیار کمتر است. جراحی مینی بای پس ، تاثیر قابل ملاحظه ای در درمان فشار خون ناشی از چاقی دارد. در آخر باید اشاره داشت که این جراحی لاغری در افرادی که عادت به ریزه خواری داشته و همچنین تمایل زیادی به مصرف شیرینی جات دارند و در عین حال تحرک چندانی ندارند ؛ به مراتب بیش از دیگر جراحی های لاغری پاسخگو می باشد.

فیلم عمل مینی بای پس معده

چه افرادی کاندیدای مناسب عمل مینی بای پس معده در قم هستند ؟

افرادی که با چاقی بیش از حد مواجه بوده و شاخص توده بدنی آن ها از 40 بالاتر است ؛ بهترین کاندیدا برای انجام جراحی مینی بای پس معده توسط دکتر جواد موسوی می باشند. لازم به ذکر است بیماران مبتلا به دیابت که شاخص توده بدنی شان 30 است ، نیز کاندید مناسبی برای انجام عمل مینی بای پس معده به شمار می روند و با انجام این عمل شاهد آن خواهیم بود که میزان قند خون این بیماران ، به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و به حد نرمال خواهد رسید.

مراقبت های بعد از جراحی مینی بای پس معده

  • کلیه بیماران ، حدودا 3 ساعت پس از رسیدن به حالت Stable و ورود به بخش ، باید اقدام به راه رفتن نمایند.
  • میزان درد بعد از جراحی مینی بای پس ، با مصرف داروهای مسکن تجویز شده به سهولت قابل کنترل است.
  • بعد از این عمل جراحی ، نیازی به استفاده از پمپ درد وجود ندارد.
  • تقریبا اکثر افراد یک هفته بعد از عمل مینی بای پس ، می توانند فعالیت های روزمره خود را آغاز نموده و به محل کار یا تحصیل خود بازگردند.
  • احساس خستگی و ضعف طی هفته های ابتدایی بعد از جراحی مینی بای پس معده ( حدودا تا هفته چهارم بعد از جراحی ) ، امری بدیهی است ؛ اما با تغییر الگوی مصرف غذا مطابق با دستور بهترین جراح چاقی قم ، شاهد آن خواهیم بود که بدن تدریجا با وضعیت جدید خود مطابقت یافته و به سطح انرژی سابق خود باز می گردد.
  • تقریبا از هفته ششم بعد از عمل مینی بای پس معده ، امکان انجام فعالیت های ورزشی وجود دارد ؛ البته بهتر است در این باره حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

رژیم غذایی بعد از جراحی مینی بای پس معده

  • از روز بعد از عمل ، مجاز به مصرف آب و به طور کلی مایعات خالص و صاف شده خواهید بود.
  • در هفته اول بعد از جراحی مینی بای پس ، تنها مصرف آب ، آبمیوه ، چای ، شیر ، ماست و دوغ برای شما بلامانع می باشد.
  • در هفته دوم بعد از عمل مینی بای پس معده در قم ، می توانید سوپ های میکس شده را در برنامه غذایی تان بگنجانید.
  • هفته سوم بعد از این عمل جراحی ، امکان مصرف پوره را خواهید داشت.
  • از هفته چهارم بعد از عمل مینی بای پس ، مصرف غذاهای نرم به رژیم غذایی تان افزوده می شود.

از یک ماه بعد از جراحی مینی بای پس معده ، می توانید با شرایط ذیل رژیم غذایی تان را ادامه دهید :

  • با قاشق های کوچک یا چنگال غذای تان را میل نمایید.
  • مواد غذایی را به خوبی بجوید.
  • به اندازه جدید معده خود توجه داشته و به آن میزان غذا میل نمایید.
  • به میزان فراوان آب بنوشید.
  • ویتامین ها و مکمل هایی که برایتان تجویز شده را حتما مصرف نمایید.

عوارض احتمالی جراحی مینی بای پس معده کدام است ؟

به مانند دیگر عمل های زیبایی ، این نوع از عمل لاغری نیز احتمال بروز یکسری عوارض را دارد مانند کم خونی ، رفلاکس صفراوی ، خونریزی بعد از اتمام روند جراحی ، سوء هاضمه و عفونت داخل شکم. تمامی موارد ذکر شده به راحتی قابل درمان هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

هدف رژیم غذایی بعد از مینی بای پس معده به شرح زیر است:

  • معده بهبود پیدا می کند ، بدون اینکه کیسه معده کشیده شود و یا بدون در نظر گرفتن غذایی که خورده اید می تواند موثر باشد.
  • عادت به کم خوری پیدا کنید تا معده با سایز کوچک ، راحت تر بتواند غذا را هضم کند.
  • کاهش وزن مکرر را در پی دارد و موجب می شود که وزن ثابت بماند و افزایش وزن و چاقی را دیگر نداشته باشید.
  • موجب جلوگیری از اضافه وزن می شود.
  • از بروز عارضه های احتمالی جلوگیری می کند.
  • عمل جراحی مینی بای پس معده در قم ، نحوه برخورد بدن با غذای خورده شده را تغییر می دهد.

نکات حائز اهمیت در رژیم غذایی بعد از عمل مینی بای پس معده ، عبارتند از :

  1. برای جلوگیری از کم آبی بدن حتما مایعات استفاده کنید.
  2. دقت داشته باشید که نوشیدن مایعات را بین وعده های غذایی قرار دهید ، نه اینکه به همراه هر وعده غذایی بخواهید از آب یا دیگر نوشیدنی ها استفاده کنید.
  3. برای جلوگیری از سندرم دامپینگ ، به آرامی غذا بخورید و بجوید.
  4. کافئین مصرفی را کاهش دهید ، زیرا موجب کم آبی در بدن می شود و فرد را ناچار به نوشیدن مایعات بیشتر می کند.
  5. داروهای تقویتی و مکمل ها را طبق دستور العمل پزشک استفاده کنید.
  6. به یاد داشته باشید که اگر بیشتر از اندازه غذا بخورید یا به عبارتی پر خوری کنید ، احتمالا دچار استفراغ می شوید. بخاطر اینکه ، حجم معده کاهش پیدا کرده است و تحمل غذای بیشتر را ندارد و موجب بالا آوردن مواد می شود. شایان ذکر است که این پر خوری های مکرر و بیش از حد ، می تواند مجددا سایز کیسه معده را افزایش دهد.

آماده شدن برای جراحی مینی بای پس معده در قم

لازم است حداقل پیش از 14 روز از انجام عمل مینی بای پس معده با دکتر جواد موسوی ، اقدامات زیر انجام شود :

  • باید سلامت شما توسط تیم پزشکی ارزیابی شود. برای این منظور سابقه پزشکی ، داروهای مورد استفاده ، سابقه جراحی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین باید آزمایش خون و سایر آزمایشات خاص مثل اشعه ایکس و نوار قلب انجام شوند. توصیه می شود از دو هفته قبل از جراحی ، مصرف کربوهیدرات را کاهش داده و از غذاهای فاقد شکر استفاده نمایید. شما باید بیشتر از سبزیجات و میوه ها استفاده کرده و مایعات بیشتری بنوشید. روز قبل از جراحی نیز توصیه می شود ، یک شیک پروتئینی تهیه کرده و میل نمایید. در رابطه با قطع مصرف داروها نیز حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • از دیگر اقدامات لازم پیش از جراحی ، در رابطه با کاهش وزن اینست که شما باید به کمک روش های اصولی و صحیح تا جایی که امکان دارد ، وزن خود را کاهش دهید. هرچه به میزان بیشتری قبل از مینی بای پس معده ، وزن کم کنید ، این موضوع در سرعت و میزان کاهش وزن شما بعد از جراحی افزوده می شود. در صورتیکه میزان اضافه وزن شما برای انجام عمل کمتر باشد ، در معرض خطرات کمتری قرار می گیرید. طبیعی است که ترک عادت غذایی و رفتاری غلط چندان راحت نیست. اما شما لازم است برای دریافت نتیجه درمانی موثر ، رویه مناسبی را چندین هفته قبل از عمل پیش بگیرید.

واکنش بدن نسبت به کاهش وزن سریع بعد از بای پس معده

ممکن است به دنبال کاهش وزن سریع شاهد تغییراتی در بدن باشید. معمولا این تغییرات تا 3 الی 6 ماه ادامه داشته و بعد از آن بهبود پیدا می کند :

  • ممکن است احساس سرماخوردگی و بدن درد داشته باشید.
  • نازک شدن و ریزش موها و همچنین خشک شدن پوست از جمله واکنش های بدن نسبت به کاهش وزن سریع می باشد.
  • تغییرات خلق

نکته قابل توجه : در صورتی که در سبک زندگی خود ، تغییرات موثری را ایجاد نمایید و از برنامه و نکات مراقبتی پیروی کنید که به شما داده می شود ، می توانید در طی 2 سال شاهد کاهش 60 درصد از اضافه وزن خود باشید. رعایت موارد مذکور ، در نهایت منجر به کاهش وزن طولانی مدت خواهد شد.

مدت زمان بستری برای انجام عمل مینی بای پس معده:

این موضوع به شرایط بیمار بستگی دارد ، به صورت متوسط بیشتر بیماران به 3 الی 5 روز بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند. در صورتی که مشکلی جدی در وضعیت جسمانی و سلامت بیمار وجود نداشته باشد ، کارهای ترخیص انجام شده و لازم است ادامه دوران نقاهت و ریکاوری در منزل گذرانده شود. در طی دوران نقاهت بعد از جراحی مینی بای پس معده در قم با دکتر موسوی ، بیمار لازم است حتما به نکات مراقبتی و دستورالعمل های پزشکی توجه داشته و داروهای خود را به موقع استفاده نماید.

کاهش وزن قبل از انجام عمل مینی بای پس

یکی از مهمترین اقداماتی که لازم است پیش از انجام عمل مینی بای پس معده و تا روز جراحی انجام دهید ، کاهش وزن است. به صورت کلی توصیه می شود ، به کمک روش های اصولی و صحیح وزن خود را کاهش دهید. این اقدام به دلایل زیر ضرورت دارد :

  1. هرچه وزن شما در هنگام جراحی مینی بای پس معده در قم کمتر باشد ، این موضوع بر کاهش وزن بیشتر و سریع تر بعد از انجام جراحی نیز تاثیر خواهد داشت.
  2. در صورتی که اضافه وزن شما برای انجام این جراحی کمتر باشد ، عوارض کمتری شما را تهدید خواهد کرد.
  3. ذکر این نکته لازم است که ترک عادات بد رفتاری و غذایی چندان آسان نیست ؛ به همین دلیل بهتر است پیش از انجام جراحی ، خود را به عادات غذایی و رفتاری جدیدی عادت دهید تا پس از عمل مینی بای پس معده ، نتیجه درمانی شما با موفقیت و رضایت بیشتری همراه شود.

میزان درد بعد از انجام عمل مینی بای پس معده چقدر است ؟

احساس درد تا دو هفته بعد از انجام این جراحی طبیعی بوده و معمولا در شرایطی که نیم تنه بدن چرخانده می شود ، درد بیشتری احساس خواهد شد. خوشبختانه میزان درد ناشی از این عمل قابل تحمل بوده و به کمک داروهای مسکن قابل کنترل و تسکین است. لازم است بعد از گذشت چند روز ، از انجام عمل مینی بای پس معده از جای خود بلند شوید و حرکت داشته باشید. بهتر است ابتدا با پیاده روی کوتاه و آرام در منزل شروع نمایید. بعد از گذشت 7 روز از شما خواسته می شود تا 2 بار در روز ، برای مدت زمان 20 دقیقه پیاده روی داشته باشید و به مرور به مدت زمان و شدت فعالیت بدنی خود اضافه نمایید. با این حال لازم است برای انجام فعالیت های ورزشی خود ، با متخصص جراحی چاقی خوب در قم  مشورت داشته باشید.

عمل اسلیو معده بهتر است یا جراحی مینی بای پس معده ؟

به صورت کلی ، جراحی اسلیو معده نسبت به عمل مینی بای پس کم تهاجمی تر می باشد ؛ چرا که در پروسه اسلیو معده ، جراح در عملکرد روده ها دخالتی ندارد. اما لازم است بدانید که میزان کاهش وزن در عمل مینی بای پس نسبت به اسلیو بیشتر است. به همین دلیل ، در شرایطی که بیمار نیاز به کاهش وزن کمتر از 45 کیلو داشته باشد ، جراحی اسلیو معده پیشنهاد می شود و در شرایطی که بیمار نیاز به کاهش وزن بین 45 الی 70 کیلو داشته باشد ، بهتر است عمل مینی بای پس معده در قم انجام شود.

عمل مینی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی

امروزه به کمک پیشرفت های علم پزشکی ، عمل جراحی شکم و لاغری با ایجاد برش های بسیار کوچک در بدن قابل انجام می باشد. در حال حاضر ، جراحی چاقی به کمک لاپاراسکوپی جایگزین روش های سنتی و قدیمی شده است. در این تکنیک ، برش های بسیار کوچکی در بدن بیمار ایجاد خواهد شد و سپس به کمک لاپاراسکوپ و دوربینی که به سر آن متصل شده است ، می توان محیط داخلی شکم را داخل مانیتور مشاهده نمود و روند جراحی را انجام داد. لازم به ذکر است که در این پروسه ، برای اینکه محیط داخلی بدن بیمار برای پزشک واضح تر و قابل مشاهده تر باشد ، داخل شکم بیمار با گاز پر خواهد شد.

ورزش و فعالیت های فیزیکی بعد از جراحی مینی بای پس معده در قم

ورزش بعد از جراحی مینی بای پس معده باید با دقت و به مرور زمان بصورت تدریجی انجام شود. این ورزش‌ها باید توسط یک متخصص ورزشی یا فیزیوتراپیست تنظیم شوند که با تاریخچه جراحی شما آشنا است. در اینجا ، چند ورزش مناسب برای دوره پس از جراحی مینی بای پس معده توصیه می‌شود:

  • پیاده روی. این ورزش بسیار مناسب است و می‌تواند برای افرادی که از قبل عادت به انجام آن دارند ، یک شروع خوب باشد. اما ، اگر قبل از جراحی شما پیاده روی نمی‌کردید ، بهتر است بتدریج پیاده روی را شروع کنید.
  • دوچرخه سواری. ورزش دوچرخه سواری هم برای افرادی مناسب است که قبلاً از آن استفاده می‌کردند. توجه داشته باشید ، در صورتیکه قبل از جراحی مینی بای پس معده دوچرخه سواری نمی‌کردید ، بهتر است کم کم شروع به این کار نمایید.
  • یوگا. یوگا ورزشی آرام و ملایم است که می‌تواند به شما کمک کند تا بدن خود را کشش دهید و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید. بعد از عمل مینی بای پس معده ، بتدریج می توانید یوگا را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • ورزش های قدرتی. این گونه ورزش ها می‌توانند در تقویت عضلات به شما کمک کنند. اما به یاد داشته باشید این ورزش پس از چند ماه و باید به آرامی و با مشورت پزشک انجام شود.
  • شنا. ورزش شنا در انعطاف پذیری ، نرمی و کشش بدن و عضلات موثر است. به آرامی می توانید این ورزش را از سر بگیرید.

به هر حال ، قبل از شروع هر ورزشی ، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که ورزش مورد نظر ، برای شرایط جسمی و سلامتی شما مناسب است. همچنین ، مطمئن شوید که ورزش را به تدریج و با دقت انجام دهید و از وارد کردن هرگونه فشار یا استرس زیادی بر روی بدن خود پرهیز کنید.