جراحی ساسی بای پس معده ، از نوین ترین روش های جراحی چاقی است که به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود ؛ این نوع از جراحی لاغری ، بنا به دلایل مختلفی مورد قبول جراحان چاقی واقع شده است. در ادامه این مقاله از دکتر سید جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ،  اطلاعات بیشتری از این پروسه ارائه می دهیم.

 

جراحی ساسی بای پس معده - دکتر موسوی

 

این عمل در واقع ، ترکیبی از دو عمل اسلیو معده و بای پس می باشد. در عصر حاضر ، کم تحرکی ، عادات ناسالم غذایی ، استرس و مصرف مواد قندی زمینه ساز ایجاد اثرات نامطلوبی بر روی بدن شده اند ؛ که چاقی و اضافه وزن یکی از شایع ترین آن ها می باشد. امروزه چاقی در حقیقت ، به عنوان نوعی بیماری در نظر گرفته می شود و همه ما از مشکلات ناشی از آن آگاه هستیم. افرادی که دچار چاقی هستند ، معمولا علاوه بر مشکلاتی ؛ اعم از ناراحتی ها و بیماری های قلبی ، دیابت ، نقرس و گاها سرطان که به دنبال اضافه وزن برای آن ها ایجاد می شود ، با کاهش اعتماد به نفس نیز مواجه اند.

مراحل جراحی ساسی بای پس معده

عمل ساسی بای پس معده ، تلفیقی از دو پروسه جراحی اسلیو معده و بای پس معده است. اگر بخواهیم مراحل این فرآیند را به ترتیب بیان کنیم ، چنین سلسله مراتبی را داریم:

  1. ابتدا متقاضی به یکی از روش های بیهوشی که عموما به روش بیهوشی عمومی است ، هوشیاری خود را به طور کامل از دست می دهد.
  2. آغاز جراحی با ایجاد چند برش خیلی کوچک شروع می شود. این برش ها در نواحی خاصی از شکم قرار دارند.
  3. باد شدن شکم
  4. دوربین لاپاراسکوپی به همراه سایر تجهیزات لازم به داخل شکم وارد می شوند.
  5. اتصالات بخش بزرگی از معده از بین می رود. این اتصالات در قالب اسلیو خارج می شوند.
  6. اکنون عمل اسلیو معده انجام می شود.
  7. از بخش انتهایی روده کوچک (ایلئوم) حدود 250 سانتی متر جدا می شود.
  8. در بخش کوچکی از ایلئوم و در فاصله 250 سانتی متری درست در انتهای آن ، برشی ایجاد می شود.
  9. برش کوچک دیگری در قسمت انتهایی اسلیو معده زده می شود.
  10. دو برش به یکدیگر متصل شده و دوخته می شوند.
  11. در انتها نشست مواد بررسی شده و در صورت نبود مشکل ، برش ها بسته شده و شکم پانسمان می شود.

تاثیر جراحی های چاقی در کاهش وزن

روش های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارند ، که از جمله آن ها می توان به تبعیت از یک رژیم سالم غذایی و فعالیت بیشتر اشاره کرد ؛ اما این روش ها چقدر موثر خواهند بود ؟ طبیعتا پیروی از یک برنامه صحیح غذایی و داشتن تحرک بیشتر ، در کاهش وزن بی تاثیر نیستند ؛ اما از آن جا که به کندی شما را به اهداف تان می رسانند ، معمولا موجب دلسردی تان شده و در نتیجه کمتر مورد توجه شما قرار می گیرند. به طور کلی همه ما برای رسیدن به خواسته هایمان به دنبال روش هایی هستیم که نتایج آنی داشته و در بازه زمانی کوتاهی ما را به نتیجه دلخواه مان برسانند ؛ در خصوص مبارزه با چاقی نیز این موضوع حاکم است ، چرا که اکثر ما تحمل رژیم های سنگین و انجام ورزش روزانه را نداریم.

جراحی های چاقی ؛ اعم از جراحی ساسی بای پس معده در قم از جمله روش های لاغری می باشند که سرعت عمل بالایی داشته و شما را در رساندن به وزن ایده آل تان در کوتاه ترین زمان ، یاری می کنند و نتایح ایده آلی برای تان به ارمغان می آورند. جراحی ساسی بای پس ، از مدرن ترین انواع جراحی چاقی است که علاوه بر تاثیر قابل ملاحظه ای که در کاهش وزن به دنبال دارد ؛ درمان دیابت نوع 2 را نیز حدودا تا 85 درصد ، میسر می سازد. از این رو از ساسی بای پس معده می توان به عنوان یکی از کارآمدترین و موثرترین جراحی های چاقی یاد کرد.

تعریف چاقی

طبق تعریفی که سازمان بهداشت جهانی در خصوص چاقی ارائه نموده است ؛ باید متذکر شد که منظور از چاقی ، تجمع چربی اضافی و غیرطبیعی در بدن می باشد که نه تنها زیبایی ظاهری فرد را تحت تاثیر قرار می دهد ؛ بلکه می تواند عوارض جدی ای نیز به دنبال داشته باشد. چاقی در واقع نوعی بیماری است که عوامل مختلفی ؛ اعم از وراثت و عوامل محیطی نظیر اختلالات هورمونی ، بی تحرکی ، سبک نادرست زندگی و مواردی از این قبیل ؛ در بروز آن دخالت دارند. مکانیسم احساس سیری در افرادی که با معضل چاقی ، روبرو هستند ؛ دچار اختلال شده و در نتیجه سبب می شود که این افراد به میزان بیش از حدی غذا مصرف نموده و متعاقبا با تجمع چربی در بخش های مختلف بدن خود مواجه شوند.

بهترین کاندیدای جراحی ساسی بای پس معده چه خصوصیاتی دارند ؟

برای انجام تمامی عمل های درمانی و زیبایی ، متقاضی باید شرایط مناسب برای جراحی ساسی بای پس معده در قم را داشته باشد. در غیر این صورت پزشک حاذق از انجام پروسه جراحی سر باز می زند. افرادی که کاندیدای عمل ساسی بای پس در معده هستند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. این افراد بهتر است برای کاندیدای خوب بودن ، شرایط زیر را دارا باشند:

  1. سن بیمار حدود 18 تا 65 سال برای عمل مناسب است.(البته این بازه سنی نیازمند بررسی پزشک نیز می باشد.)
  2. بیمارانی که از چاقی مفرد در رنج هستند و شاخص توده بدنی یا BMI آن ها بیش تر از 35 است.
  3. بیمارانی که شاخص توده بدنی آن ها بیش از 30 است ؛ اما در کنار این شاخص از بیماری های مرتبط با چاقی نظیر فشار خون ، دیابت و غیره در رنج هستند.
  4. متقاضیانی که عمل اسلیو معده ناموفق داشتند نیز می تواند کاندیدای خوبی برای این پروسه درمانی باشند.

در حین جراحی ساسی بای پس معده چه اتفاقی می افتد ؟

  • در این پروسه جراحی ، ابتدا بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد.
  • سپس با ایجاد چند برش ظریف در چندین نقطه از شکم و باد شدن شکم ، جراحی آغاز می گردد و دوربین دستگاه لاپاراسکوپ و سایر ادوات مورد نیاز جهت جراحی ساسی بای پس معده ؛ به شکم بیمار وارد می شوند.
  • در مرحله بعدی ، کلیه اتصالات بخش بزرگ معده که لازم است طی عمل اسلیو خارج گردد ؛ از بین می روند و اسلیو معده انجام می شود.
  • سپس حدود 2 متر و نیم از بخش انتهایی روده بیمار ، جدا شده و برشی در بخش کوچکی از آن ایجاد می گردد.
  • در مرحله بعد ، پزشک مبادرت به اتصال بخشی از انتهای روده کوچک بیمار به بخش اسلیو شده معده می نماید.
  • در آخر ، احتمال نشت مواد غذایی از معده مورد بررسی قرار گرفته و برش های جراحی ، بخیه زده شده و پانسمان می شوند.

 

جراحی ساسی بای پس معده - دکتر موسوی

جراحی ساسی بای پس معده چگونه باعث لاغری می شود ؟

با انجام این پروسه درمانی ، عملا دو مجرای ( مسیر ) مجزا برای عبور مواد غذایی فراهم می گردد. در یکی از این مجاری ، غذا از مری به بخش باقی مانده معده بعد از عمل اسلیو می رسد. غذا بعد از رسیدن به این بخش از معده ؛ به سمت دوازدهه ، روده کوچک و بزرگ و نهایتا به مقعد منتهی می گردد. مسیر طولانی ای در پیش است و تقریبا 30 درصد از مواد غذایی دریافت شده از این مسیر عبور می کند ؛ در نتیجه مواد معدنی ، ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن تامین شده و جذب بدن می گردند.

در مجرای دیگر ، مواد غذایی دریافتی بعد از اسلیو معده به صورت کاملا مستقیم در جهت انتهای روده کوچک حرکت کرده و از آن جا به سمت روده بزرگ رفته و به مقعد می رسند. لازم به ذکر است که تقریبا 70 درصد از غذای دریافتی ، از بخش بای پس شده معده عبور کرده و از این رو قند اضافی موجود در مواد غذایی به بدن جذب نخواهد شد. البته ناگفته نماند که بعد از جراحی ساسی بای پس ؛ بخشی از ماده غذایی مصرف شده که هضم نگردیده ، شروع به حرکت از بخشی از روده باریک نموده و به بخش های تحتانی تر روده می رسد ؛ لذا باید اشاره داشت که عمل ساسی بای پس معده از عمل های بای پس معده محسوب می شود و جزو اعمال اسلیو به شمار نمی رود.

مزایای جراحی ساسی بای پس معده

عمل ساسی بای پس معده ، نیز همچون سایر اعمال جراحی لاغری از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است ؛ اما باید اشاره داشت که مزایای این جراحی بر معایب آن غالب است و ممکن است همین مسئله موجب محبوبیت و مقبولیت بالای آن شده باشد. مهم ترین مزایای عمل ساسی بای پس عبارتند از :

  • مزایای هر دو عمل بای پس و اسلیو معده را داراست.
  • با انجام این جراحی ، می توانید در بازه زمانی مشخصی تقریبا 80 درصد از وزن خود را بکاهید ؛ بدون آن که جذب ویتامین ها و مواد معدنی را از دست بدهید ، چرا که در این جراحی لاغری هرگز اثنی عشر و بخش انتهایی معده شما دستکاری نمی شوند.
  • میزان کاهش وزن در این جراحی ، بیش از جراحی بای پس و اسلیو می باشد.
  • با انجام این جراحی می توان تاثیرات قابل ملاحظه آن بر درمان دیابت نوع 2 و حتی چربی و کلسترول بالای خون را به خوبی مشاهده کرد.
  • جراحی ساسی بای پس معده برای افرادی که سابقه عمل اسلیو ناموفق داشته اند ، گزینه مناسبی محسوب می شود.
  • ریسک نشتی معده و نیز فتق داخلی ، در عمل ساسی بای پس معده به شدت کاهش می یابد.
  • هورمون گرلین که دستور گرسنگی را صادر می کند ، بعد از عمل ساسی بای پس معده به میزان بسیار کمتری ترشح خواهد شد ؛ از این رو کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد.

3 دلیل مهم برای جراحی ساسی بای پس معده

دلایل زیادی از جمله زیبایی ، تناسب اندام و از آن مهم تر حفظ سلامتی یا ایجاد سلامتی می تواند بیماران را به سمت انجام این پروسیجر سوق دهد. اما در ادامه می خواهیم 3 دلیل اصلی برای انجام این فرآیند درمانی را شرح دهیم:

  1. در دیگر روش های جراحی که با هدف لاغری انجام می شود ، جذب مواد مغذی نظیر ویتامین ها کاهش پیدا می کنند. چرا که طی دستکاری که در معده یا مسیر جذب اتفاق می افتد ، جذب ویتامین ها به مشکل می خورد. اما در عمل ساسی بای پس معده بیمار همچنان می تواند جذب ویتامین خوبی داشته باشد. حتی در صورت مصرف مکمل ویتامین ، سرعت دریافت آن ها در بدن کوتاه تر است.
  2. دلیل دوم می تواند مربوط به کنترل دیابت باشد. ما روش های زیادی برای کنترل این بیماری داریم که یکی از مفیدترین آن ها عمل جراحی چاقی است. همه عمل های لاغری می توانند در درمان این عارضه موثر باشند ، اما تاثیر جراحی ساسی بای پس معده بیش از سایرین است. این پروسیجر می تواند تا 95 درصد دیابت نوع دو را درمان کند.
  3. دلیل سوم مربوط به درمان بیماری ها بعد از انجام این فرآیند است. بعد از پروسه ساسی بای پس معده بیماری هایی نظیر کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، بیمارهای مفصلی و استخوانی و غیره درمان شده یا تا مرز درمان پیش می روند.

بهترین جراح ساسی بای پس معده در قم کیست ؟

انجام این پروسه عمل در صلاحیت هر پزشکی نمی باشد ؛ چنانچه تصمیم به انجام آن دارید حتما به یک پزشک متخصص جراحی چاقی مراجعه نمایید. بهترین جراح متخصص چاقی قم ، برای انجام عمل ساسی بای پس باید دوره تخصصی جراحی چاقی را سپری نموده و تجربیات بالا و در عین حال درخشانی  در انجام این جراحی داشته باشد. یک متخصص جراحی چاقی خوب ؛ باید در جلسه مشاوره قبل از عمل ، بیمار را در جریان روند عمل و نیز اقدامات قبل و بعد از آن قرار دهد.

هزینه جراحی ساسی بای پس معده در قم

لازم به ذکر است که این پروسه لاغری جزو پیچیده ترین جراحی های لاپاراسکوپیک چاقی به شمار می رود و از آن جا که برای انجام این جراحی عملا دو جراحی انجام می شود ؛ قاعدتا هزینه آن در قیاس با دیگر انواع جراحی چاقی به مراتب بیشتر است. برای اطلاع از هزینه عمل ساسی بای پس ، باید به مطب جراح متخصص چاقی خوب در قم  که نظرتان را جلب نموده ، مراجعه نموده و مورد ارزیابی های اولیه قرار گیرید.