در عمل گاستریک باندینگ یا حلقه ( adjustable gastric band ) که یکی از روش های جراحی چاقی به شمار می رود ؛ لوله ای سیلیکونی ( باند ) از طریق لاپاروسکوپی ، در بخش فوقانی معده جاگذاری می شود. این لوله با مایعی مخصوص پر می شود و بدین ترتیب حجم معده کاهش می یابد. بیماران 2 سال بعد از این جراحی ، به وزن ایده آل می رسند. از مهم ترین مزایای این عمل جراحی ؛ این است که می توان بیمار را در یک وزن مطلوب ، ثابت نگه داشت. برای اطلاعات بیشتر به ادامه این مطلب از مطالب دکتر جواد موسوی ، بهترین جراح چاقی در قم توجه فرمایید.

گاستریک باندینگ یا حلقه - دکتر موسوی

جراحی حلقه معده یا باندینگ معده چیست ؟

عمل حلقه معده یکی از روش های لاغری است که در این متد با استفاده از یک حلقه سیلیکونی در بالای معده قرار می گیرد. یکی از مزیت های ارزنده این روش این است که حلقه به کار برده شده قابلیت اندازه گیری را دارد و می توان در تشخیص اندازه آن دخیل بود. به نوعی که یک کیسه کوچک بر روی معده ایجاد شده و موجب می شود که غذای مصرف شده فرد تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند. پزشک پس از اینکه حلقه را بر روی معده قرار می دهد یک لوله را از راه دریچه ای در زیر پوست واقع می شود که قابلیت دسترسی دارد. جراح با استفاده از این لوله می تواند محلول سالین را به حلقه تزریق کند که قادر باشد حلقه قرار داده شده را تنظیم کند. با انجام این کار که یک مخزن کوچک برای نگهداشتن مواد غذایی مصرفی می باشد به مرور زمان می تواند باعث لاغری فرد شود.

نتیجه گاستریک باندینگ :

انجام حلقه معده یکی از موثرترین روش ها برای لاغری است که بسیاری از افراد می توانند از مزیت های آن استفاده کنند. با بهره مندی از این متد می توان انجام فعالیت های روزانه خود را افزایش داد و از شر بسیاری از بیماری هایی که بخاطر اضافه وزن به وجود می آیند نیز رهایی یابید. پس از انجام گاستریک باندینگ بی شک نزدیک به 40 الی 60 درصد از وزن خود را از دست خواهید داد و در نهایت می توانید به وزن دلخواه خود دست بیابید.

درصد موفقیت حلقه معده چقدر است ؟

متاسفانه عمل های لاغری که بر روی معده انجام می گیرند. با درصد موفقیت بالایی رو به رو نخواهند بود که این مورد عمدتا به توانمندی بدن و معده فرد مراجعه کننده وابسته است. بهتر است که قبل از اقدام به یک روند ابتدا از دکتر خود درخواست مشاوره کنید که از انجام و میزان موفقیت جراحی مد نظر اطمینان حاصل کنید سپس خود را به دستان جراح بسپارید. به یاد داشته باشید هر روش می تواند بر روی بدن هر فرد نتایج متفاوتی را بر جای بگذارد.

عمل گاستریک باندینگ برای چه کسانی مناسب است ؟

  • انجام این نوع از جراحی چاقی در قم ، برای افرادی که شاخص توده بدنی ( BMI ) بدن آن ها ، بین 35 تا 40 است و دچار چاقی شدید درجه 2 هستند.
  • همچمنین عمل گاستریک باندینگ یا حلقه ، برای کودکانی که از چاقی مفرط رنج می برند و نیز خانم هایی که قصد بارداری در آینده دارند ، روش بسیار مناسبی می باشد.

روش کار حلقه معده

حلقه معده نوعی از گاستروپلاستی است. هنگام استفاده از این تکنیک ، معده باز نیست اما دوخته شده نیز نخواهد بود. در واقع با ساخت معده به شکل ساعت شنی به کاهش اشتها کمک می کند. معده ای که اکنون به کمک حلقه شبیه به ساعت شنی شده است ، در قسمت فوقانی یک کیسه کوچک و راه خروجی باریک دارد. کیسه کوچک فوقانی معده ، مقدار حجم غذای کمی را در خود جای می دهد ، از این رو بیمار پس از گذشت مدت زمانی ، وعده های غذایی کمتری را مصرف کرده و احساس سیری می کند.

چه افرادی نمی توانند عمل گاستریک باندینگ یا حلقه را انجام دهند ؟

افرادی که سابقه خانوادگی بیماری های خودایمنی یا علائم ابتلا به آن را دارند.

  • کسانی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی دارند.
  • افرادی که در دوران بارداری هستند.
  • کسانی که نسبت به قرارگیری هر گونه شیء خارجی در بدن شان دچار حساسیت می شوند.
  • افرادی که سابقه انجام جراحی در معده دارند.
  • کسانی که به بیماری های قلبی – عروقی ، بیماری های گوارشی ؛ اعم از زخم روده و کرون ، بیماری های التهابی ، کم کاری تیروئید یا سیروز کبدی مبتلا هستند ؛ نمی توانند این عمل را انجام دهند.

لازم به ذکر است که انجام جراحی گاستریک باندینگ ، برای افرادی که که تمایل فراوان به مصرف شیرینی و شکلات دارند ؛ گزینه مناسبی نبوده و برای این دسته از افراد ، بهتر است که تحت جراحی بای پس معده قرار گیرند.

مزایای عمل گاستریک باندینگ یا حلقه در قم

  1. در طی این پروسیجر جراحی ، بر روی معده بیمار هیچ برشی ایجاد نخواهد شد.
  2. ریسک بروز عوارض ناشی از این عمل ، در قیاس با دیگر اعمال جراحی چاقی ، به مراتب کمتر است.
  3. جای زخم این جراحی ، بسیار جزئی می باشد و مدت از کارافتادگی بعد از آن نیز کوتاه بوده و فرد می تواند بعد از بازه زمانی کوتاهی به امور روزمره خود بازگردد.
  4. جراحی گاستریک باندینگ یا حلقه ، بارداری را به هیچ وجه تحت الشعاع قرار نمی دهد ؛ زیرا در صورت وقوع بارداری بعد از این جراحی ، این امکان وجود دارد که مخزن را تخلیه کرده و فرآیند تغذیه مناسب برای مادر باردار را فراهم آورد.
  5. احتمال بازگشت چاقی بعد از این عمل درمانی و زیبایی ، بسیار ناچیز است. اگرچه افراد بعد از این جراحی باید یک رژیم غذایی محدود داشته و ورزش های توصیه شده را نیز انجام دهند.

حلقه معده تا چه زمانی در بدن باقی می ماند ؟

حلقه یا باند ، در صورت نیاز می تواند تا آخر عمر فرد در بدن وی باقی بماند ؛ اما در صورت که فرد دچار عارضه گردد حتما باید نسبت به خارج کردن آن از بدن وی اقدام شود.

هدف از گاستریک باندینگ یا حلقه

  • بیمارانی که خواستار انجام این عمل درمانی هستند ، هدف های زیر را دنبال می کنند:
  • تغییر در عادات غذایی ، نظیر پر خوری و بد خوری ؛ همچنین داشتن برنامه غذایی سالم و برنامه ریزی شده
  • تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده آل با تنگ کردن تدریجی حلقه
  • عدم نیاز به حلقه پس از مدت زمان طولانی با گشاد کردن حلقه ( این هدف با تغییر در عادت غذایی در زمان مشخص ، قابل دسترسی است. )

تنظیمات حلقه چگونه است ؟

برای تنظیم گاستریک باندینگ یا حلقه ، ناحیه پورت توسط دکتر جواد موسوی ، جراح چاقی خوب در قم ، ضد عفونی می شود و پس از بی حسی ، سوزن خاصی را از پوست عبور می دهند ؛ سوزن به پورت وارد می شود و به نسبت معینی که بهترین دکتر لاغری در قم صلاح می داند ، مایع تزریق می شود.

آیا لازم است بعد از انجام جراحی باندینگ را بعد از مدتی برداشت ؟

حلقه معده یک روش موقت بوده که تا 2 سال ماندگاری دارد. بیمار باید بتواند در این مدت رژیم غذایی و روش زندگی خود را تغییر دهد تا بعد از 2 سال زمانی که باندینگ برداشته می شود ، بیمار مجدد به وزن قبلی خود باز نگردد. افرادی که تمایل زیادی به مصرف خوراکی های شیرین دارند ، کاندید مناسبی برای این جراحی نیستند ؛ زیرا در طول مدتی که از حلقه استفاده می شود ، تمایل به مصرف شیرینی تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و همین عامل موجب می شود وزن بعد از برداشتن حلقه معده به مقدار قبلی برگردد.

اقدامات قبل از گاستریک باندینگ یا حلقه

پیش از هر چیز باید نسبت به انتخاب یک متخصص جراحی چاقی خوب در قم ، نهایت دقت خود را بکار گرفته و بهترین متخصصی که در حوزه اعمال جراحی چاقی از تبحر کافی برخوردار است را انتخاب نمایید. باید حتما یک جلسه مشاوره با متخصص جراحی چاقی داشته باشید و در مورد اهداف تان از انجام جراحی لاغری با ایشان گفتگو کنید. در جلسه مشاوره ، پزشک متخصص مبادرت به ارزیابی شما می کند تا مطمئن شود که آیا شما کاندید مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر ؟

  • پزشک در این جلسه ، در خصوص رژیم غذایی سالمی که پس از عمل باید نسبت به آن پایبند باشید ؛ توضیحاتی به شما ارائه داده و برنامه های ورزشی که باید در برنامه روزمره تان داشته باشید را نیز عنوان می کند ؛ شما باید به رعایت برنامه غذایی و ورزشی بعد از عمل گاستریک باندینگ یا حلقه در قم ، متعهد شوید.
  • چنانچه به مصرف سیگار و دخانیات اعتیاد دارید ، باید آن را برای همیشه ترک نمایید.

گاسترینگ باندینگ یا حلقه - دکتر جواد موسوی

مراقبت های بعد از جراحی گاستریک باندینگ

جهت دستیابی به نتیجه قابل قبول از این عمل جراحی و جلوگیری از بروز هر گونه عارضه و خطر احتمالی ، توصیه می گردد نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد را به درستی رعایت نمایید. توجه داشته باشید که بی توجهی به موارد ذیل ، سبب طولانی شدن پروسه درمان شده و منجر به بروز مشکلات متعددی نیز می گردد.

  • در عصر روز جراحی گاستریک باندینگ یا حلقه در قم و فردای عمل ، تنها باید مایعات از قبیل آب ، چای ، شیر و غذاهایی همچون سوپ رقیق و آبگوشت مصرف نمایید.
  • از روز دوم تا ششم ، می توانید علاوه بر موارد فوق الذکر ؛ ماست تازه و غذاهای پوره شده ( با مشورت پزشک ) مصرف کنید.

سه عادتی که باید بعد از عمل حلقه گذاشتن در معده جدی گرفته شود :

  1. غذای خود را به آرامی بجویید.
  2. از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری نمایید.
  3. به نوع و مقدار وعده غذایی خود دقت کنید.

دو اشتباه که موجب افزایش وزن در عمل گاسترینگ باندینگ می شود :

  1. در مواردی که فرد مقدار زیادی پوره یا مواد غذایی مخلوط مصرف کند ، از آنجایی که در مدت زمان کوتاهی به مایع تبدیل می شود ، از حلقه عبور خواهد کرد.
  2. مصرف خوراکی های نظیر مایعات شیرین ، بستنی ، شکلات و سایر مواد غذایی چاق کننده این چنینی توانایی عبور از حلقه را داشته و در نتیجه در افزایش وزن تاثیر خواهد گذاشت.

رژیم غذایی از هفته اول بعد از گاستریک باندینگ یا حلقه

  • پس از گذشت یک هفته از عمل حلقه معده ، باید تعداد وعده های غذایی تان را مطابق دستور پزشک معالج تان افزایش داده و به 5 وعده در شبانه روز برسانید. ( میزان غذای مصرفی باید طبق دستورالعمل باشد )
  • با قاشق کوچک غذای تان را میل نمایید. توجه داشته باشید که هر لقمه غذایی باید ، حداقل 20 بار به خوبی جویده شود.
  • از نیم ساعت قبل از صرف غذا تا یکساعت پس از آن ، از مصرف هر گونه مایعات اجتناب نمایید ؛ مصرف مایعات می تواند منجر به بد شدن حال شما شده و احتمال بروز عوارض عمل را تشدید کند.
  • بعد از این جراحی و پس از صرف غذا ، باید به محض این که احساس سیری کردید ؛ سریعا از خوردن امتناع نمایید ؛ چرا که ادامه دادن به صرف غذا بعد از احساس سیری می تواند سبب بروز حالت تهوع و استفراغ در شما شود.
  • از مصرف فست فود و نوشیدنی های گاز دار بپرهیزید.
  • در طول روز ، دو مرتبه باید پیاده روی تند داشته باشید ( هر بار به مدت 45 دقیقه ) ؛ با این کار فرآیند کاهش وزن و چربی های اضافی ، سریع تر انجام شده و قدرت عضلات تان نیز تقلیل نخواهد یافت.

آیا جراحی گاستریک باندینگ یا حلقه عوارض دارد ؟

بالطبع هر عمل جراحی ای ممکن است یکسری عوارض داشته و زمینه ساز بروز خطرات و مشکلاتی شود. اما جراحی گاستریک باندینگ معده ، در میان اعمال جراحی لاغری ؛ کم خطرتر بوده و حداقل عوارض احتمالی را به دنبال دارد. البته ریسک بروز این عوارض نیز در صورت تبعیت از دستورالعمل های مراقبتی بعد از عمل ، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

از جمله عوارض عمل گاستریک باندینگ یا حلقه می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

  • بازگشت چاقی ( در صورت مصرف زیاد شیرینی جات )
  • کاهش تدریجی و طولانی مدت وزن نسبت به دیگر اعمال جراحی لاغری
  • حالت تهوع و استفراغ در پی مصرف بیش از حد مواد غذایی
  • بروز اختلال در محل تنظیم حلقه
  • لغزش حلقه و اختلال در عملکرد صحیح آن
  • عفونت حلقه که البته در موارد نادر رخ داده و در صورت وقوع ، حتما باید از طریق لاپاراسکوپ خارج گردد.
  • عدم احساس سیری از غذا
  • احتمال ایجاد زخم و عفونت در جداره معده
  • ریسک جابجا شدن حلقه

چنانچه با هر یک از عوارض مذکور مواجه شدید ، حتما باید با بهترین متخصص چاقی در قم ، سریعا تماس بگیرید ؛ زیرا در عمده موارد در صورت رخداد چنین اتفاقاتی حلقه باید فورا از معده خارج شود.

تهوع و استفراغ بعد از عمل نشانه چیست ؟

اگر بعد از عمل گذاشتن حلقه در معده بعد از مصرف مواد غذایی دچار استفراغ و تهوع می شوید ، این احتمال وجود دارد که یکی از اشتباهات زیر را انجام می دهید :

  • غذای خود را به خوبی نمی جوید.
  • غذای زیادی مصرف کرده اید.
  • غذای خود را سریع بلعیده اید.
  • مایعات زیادی همراه با غذای خود مصرف نموده اید.