رژیم قبل از عمل اسلیو معده به اندازه تغذیه بعد از جراحی اسلیو معده دارای اهمیت است. از این رو ، قصد داریم در این مقاله در رابطه با مواد غذایی مفید و ممنوعیت های غذایی پیش از عمل جراحی چاقی صحبت نماییم. اگر قصد دارید تا به کمک روش های لاغری ، کاهش وزن و عمل موفقیت آمیزی را داشته باشید ، لازم است به نکات مهمی که در این مقاله از دکتر سید جواد موسوی ؛ بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ، به آن اشاره شده است ، توجه ویژه ای داشته باشید. رژیم غذایی شما ، در واقع 3 هفته پیش از شروع عمل آغاز می شود. در ادامه به صورت جامع ، در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

رژیم قبل از عمل اسلیو معده - دکتر جواد موسوی

فوائد تنظیم رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده

هدف از داشتن رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده ، بالا بردن درصد موفقیت جراحی است. در واقع ، این رژیم باعث می شود عمل ایمن تر و مطمئن تری داشته باشید. با کاهش توده اطراف کبد ، فضای دسترسی جراح به معده را بازتر می کند.

ضمناً وقتی از پیش از جراحی ، طبق رژیم غذایی مناسب پیش می روید ، جلوی خطرات و عوارض اسلیو معده را می گیرید. در واقع ، کاهش وزن تا حدودی عوارض بعد از این پروسه را کاهش می دهد.

همچنین با داشتن رژیم غذایی پیش از این پروسه ، دوران نقاهت کوتاه تر می شود و شما هم به این ترتیب ، به داشتن سبک زندگی سالم عادت می کنید و بعد از عمل ، خود را با رژیم جدید سریع تر و راحت تر وفق می دهید.

مقدار مجاز کربوهیدرات قبل از عمل اسلیو معده

رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده ، طوری برنامه ریزی شده که هر کسی با توجه به شرایطش باید روزی بین 60 تا 90 گرم کربوهیدرات مصرف نماید. این مقدار کربوهیدرات ، دارای میزان متوسطی از پروتئین است و چربی کمی دارد. البته ، بر اساس نوع غذای انتخابی و روش پخت آن ، میزان چربی مشخص می شود. در کل ، رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو باید حاوی حداقل 600 تا حداکثر 1200 کیلوکالری انرژی باشد.

کسانیکه متقاضی این پروسه درمانی هستند ، باید پیش از عمل حتماً به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند و مطابق برنامه ایشان ، میزان کالری مورد نیاز خود را دریافت کنند. توجه داشته باشید ، اگر متقاضی به دیابت مبتلا باشد ، پیش از این اقدام باید نزد متخصص دیابت یا غدد خود مراجعه کرده و تحت نظر و صلاحدید ایشان تصمیم بگیرند ؛ در غیر اینصورت ممکن است درگیر مشکلات زیادی شوند.

بهترین زمان برای شروع رژیم قبل از عمل اسلیو معده

زمانی که هیچ یک از راه های کاهش وزن مثل ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی موثر نباشد ، بهترین راه برای کاهش وزن انجام جراحی لاغری می باشد. زمانی که بعد از انجام جلسه مشاوره و ارزیابی ، مناسب بودن متقاضی برای جراحی اسلیو معده در قم انجام می شود ، تاریخ عمل شما تعیین خواهد شد. به صورت کلی ، بین جلسه مشاوره با پزشک و جلسه عمل ، چند هفته فاصله وجود دارد. شما لازم است درست سه هفته قبل از شروع عمل اسلیو ، رژیم غذایی خود را شروع کرده و به درستی از آن پیروی نمایید.

دلایل پیروی از رژیم قبل از عمل اسلیو معده

خوب است این نکته را به یاد داشته باشید که هدف اصلی از داشتن رژیم غذایی پیش از انجام جراحی کوچک کردن معده ، بالا بردن درصد موفقیت عمل جراحی می باشد. رعایت رژیم قبل از عمل اسلیو معده کمک می کند تا جراحی ایمن و بدون دردسری داشته باشید. در ادامه به فواید پیروی از این رژیم اشاره شده است :

  • رعایت رژیم غذایی پیش از جراحی لاغری موجب می شود تا بعد از اسلیو ، بتوانید راحت تر با رژیم غذایی بعد از عمل سازگاری پیدا کنید.
  • پیروی از این نکات ، خطر بروز عوارض اسلیو کردن معده را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • دوره نقاهت شما ، راحت تر سپری شده و این موضوع موجب می شود تا زندگی سالم تری بعد از عمل تجربه نمایید.

اقدامات مهم در تغذیه قبل از عمل اسلیو معده

همانطور که بیان شد ، از 3 هفته قبل از عمل لازم است اقدامات زیر را در خصوص رژیم قبل از عمل اسلیو انجام دهید تا با آمادگی کامل زیر تیغ جراحی قرار بگیرید :

کاهش کالری دریافتی : همانطور که اشاره کردیم ، برای اینکه کالری دریافتی بدن را کاهش دهید ، لازم است در گام اول نسبت به مصرف برخی مواد غذایی و مقدار کربوهیدرات توجه داشته باشید. می دانیم که در تامین کالری بدن ، کربوهیدرات ها نقش عمده ای را ایفا می کنند. بنابراین ، باید در این دوره مصرف انواع نوشابه ، قندهای تصفیه شده و آب نبات ها را کنار بگذارید. همچنین ماکارونی و انواع نان ها در دسته کربوهیدرات ها قرار می گیرند و از آنجایی که در چاقی و اضافه وزن تاثیر زیادی دارند ، لازم است در این مدت مصرف آن ها تا حد زیادی کاهش داده شود.

افزایش مصرف پروتئین : در رژیم قبل از عمل اسلیو معده لازم است به صورت روزانه 60 گرم و یا بیشتر پروتئین مصرف نمایید. این پروتئین باید از طریق وعده های غذایی سالم به بدن برسند. از جمله منابع خوب و عالی پروتئین به موارد زیر می توان اشاره نمود :

  1. تخم مرغ و مرغ
  2. گوشت گاو بدون چربی
  3. انواع ماهی های دریایی

روی دریافت چربی های سالم تمرکز کنید : دقت داشته باشید که تمامی چربی ها برای انسان مضر نیستند. در واقع می توان گفت دو نوع چربی مضر و سالم وجود دارند. توصیه می شود در تغذیه قبل از اسلیو معده ، از مصرف چربی های مضر خودداری کرده و چربی های سالم مثل امگا 3 را جایگزین نمایید. ماهی ، آجیل ، زیتون و غیره از جمله چربی های سالم هستند. در طی این دوره باید انواع روغن های جامد ، کره و تمامی چربی های ترانس از رژیم غذایی شما حذف شوند.

نوشیدن آب و مایعات : شما لازم است در رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده آب زیادی بنوشید. به ویژه در یک هفته قبل از عمل باید مصرف آب افزایش داده شود. همچنین لازم است از مصرف مشروبات الکی و انواع نوشابه ها در طی این مدت خودداری شود. چرا که مصرف الکل ، منجر به افزایش خونریزی و رقیق شدن خون می شود که مشکلاتی را در پروسه جراحی و پس از آن ایجاد خواهد کرد.

محدود کردن وعده های غذایی : لازم است مصرف کالری روزانه به 800 الی 1200 محدود شود. همچنین باید تمامی وعده های غذایی شما در این دوران 2 تا 3 عدد باشد.

رژیم غذایی 2 الی 3 روز قبل از عمل اسلیو معده

دو الی سه روز پیش از انجام جراحی اسلیو لازم است مصرف مواد غذایی جامد کاهش پیدا کرده و بیشتر از مواد غذایی مایع و آبکی استفاده نمایید. از جمله مواد غذایی توصیه شده در این دوران می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سوپ آبکی
  • آب
  • ژله
  • سوپ شامل تکه های نرم شده سبزیجات و گوشت
  • نوشیدنی های کم کالری که فاقد سدیم هستند.

رژیم قبل از عمل اسلیو معده – 8 الی 12 ساعت پیش از جراحی

شما لازم است از شب قبل از عمل ، از مصرف هرگونه ماده خوراکی و نوشیدنی خودداری نمایید ؛ چرا که برای انجام جراحی اسلیو کردن معده باید کاملا ناشتا باشید. در صورتی که به این نکته توجه نداشته باشید و حتی مقداری آب بنوشید ، لازم است روز عمل جراحی شما تغییر کرده و به زمان دیگری موکول شود. اما ممکن است این سوال ایجاد شود که در صورتی که ناچار به استفاده از دارو هستیم ، چه باید کرد ؟ بهتر است پیش از هر چیز ، این موضوع را به پزشک خود در جلسه مشاوره اطلاع دهید. مصرف برخی از داروها ، قبل از جراحی اسلیو معده خطری ندارد. در حالی که مصرف بعضی از داروها در روند جراحی تاثیرات منفی می گذارد. به همین دلیل ، در صورتی که داروهای زیر را مصرف می کنید ، لازم است پیش از عمل مصرف آن را قطع نمایید :

  • داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهای آرتروز
  • مکمل های گیاهی
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

اهمیت رعایت رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که رعایت رژیم قبل از عمل اسلیو معده چه ضرورتی دارد ؟ کوچک شدن کبد را می توان مهم ترین هدف اصلی تغذیه پیش از عمل عنوان کرد. در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن شدید هستند ، لازم است از میزان چربی های مختلف در اطراف کبد ، کاسته شود. در صورتی که چربی زیادی در اطراف کبد تجمع یافته باشد ، این موضوع موجب افزایش سایز کبد شده و در نهایت دسترسی بهترین جراح چاقی در قم را برای انجام عمل کوچک کردن معده ، محدود می کند. عادت به سبک غذایی جدید ، بعد از جراحی اسلیو کردن معده در قم ، از دیگر اهداف رژیم قبل از عمل می باشد. با توجه به تغییراتی که در ساختار معده انجام می شود و سایز و ابعاد معده تغییر زیادی پیدا می کند ، لازم است فرد پیش از عمل برای ایجاد این تغییرات آمادگی پیدا نماید. پیروی از رژیم غذایی این امکان را به متقاضیان می دهد تا به سبک جدید غذایی عادت کرده و شروع به کاهش وزن کنند.

رژیم قبل از اسلیو معده چگونه خطرات جراحی را کم می کند؟

با توجه به اینکه یکی از مراقبت های مهم قبل از اسلیو معده ، رعایت رژیم غذایی مناسب است. این رژیم با کم کردن وزن بدن ، به این دلیل که هر چه چربی های انباشته شده در اطراف کبد ، معده و شکم کمتر باشد ، عوارض جراحی نیز به مراتب کمتر و روند جراحی را آسان تر می کند. چه بسا که با داشتن کبد چرب ، پزشک مجبور به جراحی با تکنیک لاپاراسکوپی نشده و با جراحی باز ، عارضه های اسلیو معده سخت تر می شوند. با جمع شدن چربی به دور کبد ، جراح به معده دسترسی کمتری داشته که این امر به سخت شدن این پروسیجر می انجامد. رژیم قبل از اسلیو معده ، نه تنها به کاهش این چربی ها کمک می کند ، بلکه بهبودی بعد از جراحی را نیز زودهنگام تر می کند. این رژیم ، همچنین برای فردی که تحت این پروسیجر قرار می گیرد باعث می شود فرد دوره ای سالم از زندگی را تجربه کرده و پس از کوچک کردن معده راحت تر به زندگی عادی خود برگردد. با کم تر شدن چربی ها در بدن و به دنبال آن سالم شدن ، فرد عوارض کمتری پس از این پروسیجر را تجربه می کند.
در صورتی که بیمار قبل از اسلیو معده رژیم بگیرد ، بعد از آن نیز بهتر می تواند به وزن ایده آل خود برسد. به این ترتیب اگر رژیم قبل از جراحی به خوبی رعایت شود ، غذا خوردنتان به حالت عادی بر می گردد و ممکن است فرد با کم خوردن اذیت نشود و پرهیز برایش آسان باشد. از این رو ، می توان گفت با آماده سازی و ایجاد آرامش می توانید به راحتی سبک جدید زندگی تان را شروع کنید.