چه کنیم که بعد از جراحی لاغری بازگشت وزن نداشته باشیم؟ بعضی از متقاضیان جراحی چاقی ، نظیر اسلیو معده یا عمل بای پس معده ، نگران آن هستند که بعد از انجام پروسه جراحی و رسیدن به وزن ایده آل ، مجدد دچار افزایش وزن شوند. اگر شما هم دچار چنین نگرانی و اضطرابی هستید ، پیشنهاد می دهیم راه های فوق العاده ، جهت جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری که توسط دکتر جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی ، جراحی اسلیو و بای پس در قم تهیه شده است را مطالعه کنید. این راه های خارق العاده در ادامه مطلب بیان شده اند.

 

بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری _ دکتر جواد موسوی

 

احتمال بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری

همواره امکان بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری بعد از این روند هست و با وجود اینکه بسیاری جراحی را بعنوان روشی قطعی برای لاغری می دانند ، اما این راه به تنهایی نتیجه بخش نیست. اگر سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر ندهید ، در طولانی مدت منجر به افزایش وزن مجدد می شود.

در صورتیکه سبک زندگی خود را تغییر دهید و از رژیم و برنامه غذایی مناسب ، طبق مشورت با پزشک خود تبعیت کنید ، وزنتان ثابت می ماند و احتمال بازگشت وزن بعد از عمل جراحی کاهش می یابد. گاهی دلیل افزایش وزن می تواند تغییرات هورمونی یا کمبود مواد مغذی باشد. بنابراین ، علاوه بر جراحی ، سبک زندگی و رژیم غذایی تا حد زیادی می توانند جلوی استپ وزنی یا افزایش وزن را بگیرند.

احتمال بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری چقدر است؟

برخی افراد بعد از جراحی لاغری ، هراس از بازگشت وزن و چاقی دارند و نگران این مسئله هستند. لازم به ذکر است که با عمل لاغری ، بین 47 تا 80 % از اضافه وزن کاهش می یابد که این درصد در افراد مختلف ، متفاوت است و روند کلی و قطعی ندارد. از طرفی احتمال بازگشت وزن بعد از عمل جرای لاغری بین 15 تا 25% دور از انتظار نیست. این مسئله ، ممکن است باعث یأس بسیاری شود ، اما نکته جالب توجه ، رعایت توصیه های پزشک و تغییر سبک در زندگی است. با تغییر در حجم مصرف غذا ، داشتن رژیم و برنامه غذایی از متخصص تغذیه ، انجام فعالیت های ورزشی مناسب و سایر مراقبت ها می توانید جلوی افزایش وزن را بگیرید. هدف از بیان آمار و ارقام به شما ایجاد ناامیدی نیست ، بلکه این نوید را به شما می دهیم که با رعایت دستورات درست می توانید همیشه خوش اندام و زیبا بمانید.

چه عواملی در برگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری موثر هستند؟

جهت آن که از چاق شدن مجدد جلوگیری کنیم ، باید دلایل افزایش وزن دوباره را بدانیم. قبل از بررسی هر دلیل ، لازم است به عمل های زیبایی و لاغری نگاه واقع بینانه داشته باشید. عمل لاغری معجزه نمی کند ؛ بلکه با رفتاری نیمه تهاجمی یا تهاجمی ما را در جهت رسیدن به اهدافمان چند پله بالاتر قرار می دهد ؛ لذا ما را به نوک قله و لاغری ایده آل نمی رساند. جهت رسیدن به لاغری ایده آل ، باید در کنار جراحی چاقی ، رفتارهای ناهنجار چاقی را نیز کنار بگذاریم. طبیعی است که بعد از انجام پروسه عمل لاغری ، امکان رعایت تمام عادات درست زندگی برایمان سخت باشد و طی عدم رعایت کامل عادت های رفتاری درست ، کمی چاق شده یا به اندازه کافی لاغر نشویم. بنابراین ، با خودتان مهربان باشید و سعی کنید مغزتان را به زندگی جدید عادت دهید. البته که در این راه پزشک متخصص جراحی چاقی در قم نیز همراه شما خواهد بود. اما از نظر تخصصی ، چربی بدن جهت بازیابی وزن فرد ، فشار های متابولیکی را تحمل می کند. این مورد از مواردی است که بعد از جراحی معده سبب بازگشت وزن می شود. عوامل دیگری که در بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری تاثیر دارند ، شامل موارد زیر هستند :

  • آناتومیک

اگر معده شما به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی مجدد افزایش سایز پیدا کند ، وزن شما باز می گردد. بنابراین ، اگر سیستم آناتومیک سبب بزرگ شدن معده یا افزایش سایز مجرای معده شود ، احتمال بازگشت وزن وجود دارد.

  • فیزیولوژیکی

گاهی به دلیل افزایش سن یا موارد دیگر ، سیستم متابولیسم چربی تغییره کرده و ذخیره چربی در بدن زیاد شده در نتیجه چربی سوزی کم می شود. این شرایط ، به طور معمول هنگام یائسگی ایجاد می شود.

  • روانشناسی

امروزه پزشکان دریافته اند که بیشتر بیماری هایی که افراد دچار آن می شوند ، ریشه در مغز ما دارند. بنابراین کاهش تولید دوپامین و در نتیجه افسردگی ، نقش بسزایی در بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری دارد.

  • رفتاری

به نقل از بهترین پزشک قم ، رفتار های غذایی نادرست می توانند سبب افزایش وزن مجدد شود. خوردن غذاهای فرآوری شده و ادامه دادن به خوردن غذا ، بعد از سیری به این موضوع دامن می زند.

  • عادت های غذایی موثر در بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری

مواردی که سبب افزایش وزن بعد از عمل چاقی می شد را ذکر کردیم ، اما معمول ترین دلیل افزایش وزن به تغذیه نامناسب باز می گردد ؛ بدین سبب ، در ادامه به طور دقیق تری این عادت های ناهنجار را معرفی می کنیم.

  • آشفتگی غذایی

الگویی برای غذا خوردن ندارید یا به عبارتی دیگر ، در ساعت های مشخص با زمان مشخص غذا نمی خورید. بهتر است به زمان صرف غذای خود ساختار بدهید. به عنوان نمونه ، ساعتی را در هر وعده غذایی مشخص کنید که در آن غذا میل کنید. همچنین مقدار زمانی که برای صرف غذا طول می کشد را نیز تعیین کنید. فراموش نکنید که جهت لاغر شدن و ماندن در لاغری ، نباید از خوردن غذا فرار کرد ؛ بلکه باید به اصول تغذیه پایبند بود و از صرف غذا سالم لذت برد.

  • عدم خوردن غذا در وعده های اصلی

حذف کردن یکی از وعده های غذایی ، باعث ایجاد احساس گرسنگی در طولانی مدت می شود. فردی که این تجربه را در یک روز کاری گذرانده است ، هنگام رسیدن وعده بعدی آن را با پرخوری و تند خوری جبران می کند. بنابراین ، برای عدم رویایی با بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری ، هیچکدام از وعده های غذایی خود را حذف نکنید.

 

بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری _ دکتر موسوی

 

مصرف غذاهای مضر و بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری در قم

خوردن مواد غذایی سرخ کردنی ، به خصوص اگر با روغن ناسالم باشد می تواند مسبب بازگشت وزن بعد ازجراحی لاغری شود. برای عدم استفاده از این غذا ها و بازگشت به عادت های غذایی ناسالم ، بهتر است لیستی از غذاهای سریع پز و خوشمزه تهیه کنید ؛ در ادامه مصرف آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • نوشیدن آب حین غذا

اگر حین خوردن یا انتهای خوردن غذا ، آب بنوشید ، علاوه بر ایجاد اختلال در روند هضم معده ، جای بیشتری در معده خود ایجاد می کنید. بنابراین ، در صورتی که حین غذا یا بعد غذا احساس تشنگی زیادی دارید ، جهت جلوگیری از نوشیدن آب ، 30 دقیقه قبل از وعده اصلی آب بنوشید. این موضوع تا حدودی عطش شما را کم کرده و از برگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری جلوگیری می کند. به طور کلی ، بهتر آن است که 30 دقیقه قبل و بعد از غذا نوشیدنی بنوشید.

  • زیاده روی در خوردن

بهتر آن است که قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید. این عادت پسندیده نه تنها از بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری جلوگیری می کند ، بلکه سبب انجام عملکرد بهتر سیستم گوارش ؛ در نتیجه حفظ انرژی شما و سلامتی در شما می شود. بنابراین ، با آموزش هایی که بهترین متخصص قم به شما می دهد از زیاده روی در تغذیه بپرهیزید.

  • خوردن غذا هنگام شب

با تاریک شدن هوا ، سوخت و ساز در بدن کاهش می یابد ، در نتیجه کالری های وارد شده در بدن هنگام تاریکی شب ، در بدن انباشته شده و شرایط را جهت بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری ایجاد می کند.

  • نکته !!

ساعتی که بدن بیشترین کالری را دفع می کند به وقت عصر است ، بنابراین وعده عصرانه خود را مقوی بخورید یا زمان خوردن شام را به هنگام گرگ و میش شدن هوا موکول کنید.

جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری به توصیه بهترین متخصص قم

  • عادات غذایی سالم

در روز های اول بعد از جراحی چاقی ، بیماران کاهش ورزش زیادی را در طی بازه زمانی کوتاهی تجربه می کنند. پس از مدتی ، سرعت کاهش وزن کاهش پیدا می کند و ممکن است بیماران در این بازه زمانی ، رژیم غذایی خود را به درستی رعایت نکنند و سبب بازگشت وزن خود شوند. در چنین شرایطی ، برای جلوگیری از بازگشت اضافه وزن ، حتما رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده یا هر عمل لاغری دیگری را رعایت کنید. بهتر است در این زمان ، علاوه بر دریافت ویتامین های میوه ها و سبزیجات و جذب پروتئین کافی از خوردن مواد قندی و پر خوری به جد ، خودداری داشته باشید.

  • نگاه تان را نسبت به خوردن تغییر دهید.

بسیاری از افراد خوردن را نوعی تفریح قلمداد می کنند ؛ لذا با این دیدگاه هر روزه مقدار مواد غذایی زیاد و گاها غیر مفید میل کرده و سبب ایجاد امراض و اضافه وزن می شوند. اگر بعد از جراحی چاقی ، هنوز چنین دیدگاهی دارید ، برای جلوگیری از پر خوری و بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری ، دیدگاه خود را تغییر دهید. انرژی حاصل از مواد غذایی ، به تامین سوخت و ساز بدن و سلامتی ما کمک می کند و خوردن غذا ، دلیلی غیر از تامین انرژی مورد نیاز روزانه ندارد. با این دیدگاه می توانید مغز خود را از پر خوری باز دارید.

  • دیدار منظم با پزشک در قم

پس از انجام عمل لاغری ، همچنان ارتباط خود با پزشک و تیم آن حفظ کنید. شما درست مانند هر انسان دیگری نیازمند چکاپ منظم می باشید. همچنین ، ارتباط با کارشناس تغذیه برای بررسی ویتامین های بدن و سلامت شما اهمیت بسیاری دارد. برای جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری حتما این نکات را رعایت کنید.

  • تحرک بیشتر

داشتن فعالیت ورزشی مناسب با شرایط جسمی و علاقه مندی تان در جلوگیری از اضافه وزن مجدد ، موثر است. ورزش بعد از جرحی لاغری ، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و سبب چربی سوزی بیشتر می شود. لذا ، فعالیت بدنی روزانه را حتما در فعالیت روزانه خود بگنجانید.

 

بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری - دکتر جواد موسوی

 

علت بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری چیست ؟

بررسی ها نشان می دهند ، عوامل مختلفی در بازگشت وزن بعد از انجام عمل های لاغری ، تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی 4 عامل اصلی در این رابطه خواهیم پرداخت :

  •  وزن سابق : ممکن است بسیاری از افراد به کاهش وزن خود پیش از انجام عمل جراحی لاغری ، بی تفاوت باشند و این موضوع را بی فایده بدانند ، در حالی که کاهش وزن پیش از عمل به کاهش عوارض جراحی های لاغری مثل اسلیو معده و یا بای پس معده کمک زیادی می کند. همچنین این موضوع در کاهش شاخص توده بدنی افراد نیز نقش موثری دارد. هرچه BMI و یا شاخص توده بدنی شما پیش از انجام عمل کمتر باشد ، احتمال بازگشت وزن پس از جراحی کمتر خواهد بود.
  • اعتیاد به مواد مخدر و الکل : متاسفانه این احتمال وجود دارد که برخی از مصرف کنندگان مواد مخدر به عادت قبلی خود باز گردند. همچنین ، ممکن است برخی دیگر از افراد بعد از انجام جراحی لاغری شروع به مصرف نوشیدنی های الکلی نمایند. خوب است بدانید که مصرف این دسته از مواد ، علاوه بر خطراتی که برای سلامتی بدن دارد ، منجر به افزایش بروز عوارض و بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری می شود.
  • نداشتن حامی و پشتیبان : افرادی که بعد از انجام جراحی لاغری ، در میان اقوام ، دوستان و آشنایان و اعضای خانواده خود حامی خوبی نداشته باشند ، بعد از مدتی اراده خود را از دست داده و سست می شوند. در چنین شرایطی پیشنهاد می شود به یک روانشناس خوب مراجعه نمایید ؛ چرا که مشاوره با یک روانشناس خوب در سلامت جسمانی و روانی شما بعد از جراحی نقش مهمی دارد.
  • وضعیت روانی بعد از جراحی لاغری : کاهش احساس شادی و تمایل به غذا خوردن از جمله عواملی هستند که به صورت مستقیم بر افزایش وزن بیماران پس از جراحی تاثیر دارند. همچنین ، اعتیاد داشتن به مصرف مواد خوراکی ، از دیگر موارد موثر در این زمینه هستند. به همین دلیل ، پیشنهاد می شود به وضعیت روانی خود پس از جراحی لاغری اهمیت دهید.

در صورتی که بعد از عمل اسلیو معده ، دچار استپ وزن شدیم چه کاری باید انجام دهیم ؟

به توصیه جراح خوب لاغری در قم ، اگر بعد از انجام جراحی لاغری متوجه استپ وزن خود شدید ، ابتدا باید به دنبال علت این موضوع باشید. برای این منظور می توانید BMI بدن خود را اندازه گیری کنید. در صورتی که بی ام آی بدن شما در حالت طبیعی قرار داشت ، به این معنا است که شما به میزان طبیعی کاهش وزن داشته اید و نیازی به نگرانی نیست. اما اگر کاهش وزن شما در حالت طبیعی نبود ، لازم است بررسی نمایید که کدام یک از نکات مراقبتی را به درستی رعایت نکرده اید. برای مثال ، رژیم غذایی شما به نحو صحیح رعایت شده ؟ یا در طی این مدت به اندازه کافی ورزش کرده اید ؟ همچنین پیشنهاد می شود در صورت غیر طبیعی بودن این وضعیت ، حتما به جراح و متخصص چاقی خود مراجعه کرده و با او در این زمینه مشورت نمایید.

در صورتی که نکات گفته شده در این مطلب را رعایت کنید ، دچار بازگشت وزن بعد از عمل جراحی لاغری نخواهید شد. در نظر داشته باشید که جراحی چاقی کمک موثری در ایجاد ظاهری زیبا توام با سلامتی دارد ؛ اما کافی نیست و در کنار آن باید از اختیار خدادای بهره برده و عادت های مضر تغذیه را کنار بگذارید.