بسیاری برای درمان چاقی به جراحی بای پس معده روی می آورند. متخصص جراحی چاقی در جراحی بای پس کلاسیک معده ، در ابتدا معده را به دو بخش تقسیم نموده و مسئولیت نگهداری از غذا را به بخش کوچکتر که حدودا 10 درصد از حجم کل معده است ، محول می کند و بخشی از روده را نیز به آن وصل می کند ؛ سپس ، تقریبا یک متر از روده کوچک بیمار را از مسیر گوارش وی جابه جا می نماید. مقصود از این کار ، این است که فرد حجم غذای کمتری میل کرده و در نتیجه ، مواد غذایی کمتری به بدن وی جذب گردد. در ادامه ، دکتر جواد موسوی ، متخصص جراحی چاقی در قم ، اطلاعات فوق العاده ای از این پروسه درمانی در اختیار خوانندگان آن قرار می دهد. از این رو توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

بای پس کلاسیک معده - دکتر جواد موسوی

 

لازم به ذکر است که این مقدار ، به مواردی اعم از BMI بدن بیمار و همچنین طول کل روده او بستگی دارد. افراد حدودا یکسال پس از انجام این نوع از جراحی چاقی ، به وزن مناسب ( وزن متناسب با قد ) خود می رسند. افراد بعد از انجام این نوع از جراحی چاقی ، معمولا 70 درصد از وزن خود را طی یکسال و نیم از دست می دهند و حدودا پس از یکسال ، به وزن مناسب ( وزن متناسب با قد ) خود می رسند.

چرا جراحی بای پس کلاسیک معده استاندارد طلایی دارد ؟

در میان انواع جراحی های لاغری ، بای پس کلاسیک معده در قم با دکتر جواد موسوی ، استاندارد طلایی را اخذ نموده است که در ذیل به علل آن اشاره شده است :

  1. بیشترین کاهش وزن را به دنبال دارد.
  2. احتمال بازگشت وزن پس از انجام آن ، بسیار ناچیز است.
  3. در افرادی که به مصرف شیرینی جات علاقه دارند و در طول روز دائما در حال ریزه خواری هستند ، این روش بهتر از جراحی اسلیو معده عمل می کند.
  4. در صورتی که نشتی اتفاق بیفتد ، سریع تر از اسلیو معده می توان آن را کنترل نمود.

چه افرادی کاندید مناسبی برای جراحی بای پس کلاسیک معده هستند ؟

به طور کلی افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بیش از 40 است ، بهترین گزینه برای انجام این جراحی محسوب می شوند. ضمنا افراد مبتلا به بیماری دیابت با شاخص توده بدنی بالای 35 نیز ، بهترین کاندیدا برای بای پس کلاسیک معده در قم می باشند ؛ تا جایی که با انجام این نوع از جراحی چاقی می توانند حدودا 80 الی 90 درصد بر بیماری خود فائق آمده و ریسک مرگ ناشی از دیابت به حداقل برسانند.

جراحی بای پس کلاسیک معده برای چه افرادی مناسب نیست؟

عمل بای پس معده ، یک روش جراحی جهت کاهش وزن در افرادی است که دچار چاقی مفرط هستند و راه‌های دیگر درمانی برای کاهش وزن در آنها موثر نبوده است. با این حال ، برخی از افراد به دلیل داشتن شرایط و عوامل مختلف ممکن است برای انجام این نوع جراحی مناسب نباشند. به طور کلی ، افراد زیر ممکن است برای عمل بای پس معده مناسب نباشند:

افراد با وضعیت سلامتی نامناسب. افرادی که به علت بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی ، تنفسی ، کلیوی ، یا دیابت کنترل نشده ، ریسک بالایی را برای عمل جراحی دارند ، برای انجام عمل بای پس معده مناسب نیستند.

افرادی که دچار اختلالات روانی هستند. افرادی که به علت اختلالات روانی یا اضطراب شدید ، قادر به پیروی از رژیم غذایی یا راهنمایی‌های پس از جراحی نیستند ، برای انجام عمل بای پس معده مناسب نیستند.

افرادی که قصد بارداری دارند. افرادی که در آینده می خواهند باردار شوند ، باید با پزشک خود مشورت کنند. حتی برای کسانیکه بعد از بارداری اقدام به این کار می کنند در برخی از موارد ، عمل بای پس معده ممکن است بعد از زایمان با مشکلاتی مواجه شود.

افرادی که توانایی هضم و جذب مواد مغذی را از دست می‌دهند. افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده ، کلیوی ، یا نارسایی کبد هستند ، باید قبل از انجام عمل بای پس معده با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین ، باید توجه داشت که هر فردی باید با پزشک متخصص خود مشورت کند تا بهترین تصمیم را درباره انجام یا عدم انجام عمل بای پس معده بگیرد.

مزایای جراحی بای پس کلاسیک معده

  • به میزان قابل ملاحظه ای از حجم غذای مصرفی کاسته می شود.
  • دیابت نوع 2 بهبود یافته و حتی ممکن است از بین برود.
  • حداقل حجم کالری ، جذب روده می شود.
  • از جمله مزایای بای پس کلاسیک معده در قم با دکتر موسوی ، می توان به سرعت از دست دادن وزن مطلوب پس از جراحی اشاره کرد.

تفاوت عمل بای پس کلاسیک معده با عمل مینی بای پس معده

تفاوت اساسی در عمل کلاسیک بای پس معده با جراحی مینی بای پس معده در تعداد پیوند روده ها است. در روش کلاسیک ، دو پیوند روده یا دو آناستوموز انجام می شود. این پروسه ، در شاخص های توده بدنی کم تر نیز قابل استفاده هستند و به طور کلی ، عمل استانداردتری محسوب می شود. اما در عمل مینی بای پس معده ، افرادی که دارای BMI بالاتر هستند ، (بی ام آی حدود 45 تا 50) می توانند از این روش استفاده کنند.

عمل بای پس معده کلاسیک چه تغییراتی در بدن ایجاد می کند ؟

در این روش ، کیسه معده از بالا جدا شده و روده به طور طولی به ناحیه پایین تری از معده اتصال پیدا می کند. بدین وسیله در راه هضم غذا اصطلاحا میانبر زده می شود. عمل بای پس کلاسیک معده در قم با دکتر جواد موسوی ، باعث دو تغییر اساسی می شود :

  1. اول آن که غذا وارد دیگر مناطق معده نمی شود ؛ در نتیجه آنزیم های ترشح کننده ، روی آن ها تاثیر نمی گذارند.
  2. دوم آن که غذا کل روده را طی نمی کند.

روش عمل بای پس کلاسیک معده

این فرآیند ، با استفاده از تکنیک لاپاراسکوپی انجام می شود. در این تکنیک ، هیچ گونه برشی در سطح پوست ایجاد نخواهد شد. بنابراین ، بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده در قم ، متقاضی نگرانی برای به جای ماندن جای بخیه ندارد. در روش لاپاراسکوپی ، تنها چند سوراخ کوچک ایجاد می شود. از راه سوراخ های ایجاد شده ، لوله نازکی وارد بدن می رود. لوله مجهز به دوربین مخصوص است و داخل حفره شکمی بدن را در مانیتور نشان می دهد. این پروسه عمل ، یکی از پیشرفته ترین فرآیند ها است و ایمنی بسیار بالایی دارد.

تست نشتی در بای پس کلاسیک در معده

پس از پایان پروسیجر عمل ، جراح برای اطمینان از سلامت فرآیند ، می تواند عمل تست نشتی را نیز انجام دهد. برای انجام تست نشتی ، از ماده آبی به نام متیلن بلو استفاده می شود. پس از پایان تست ، جراح از سلامت فرآیند اطمینان می یابد.

چرا عمل بای پس کلاسیک در معده نسبت به دیگر روش ها برتری دارد ؟

در این پروسه ، یعنی جراحی بای پس کلاسیک معده در قم ، بیشترین میزان کاهش وزن اتفاق می افتد. کاهش وزن در این پروسیجر ، در زمان کوتاه تری انجام می شود. (طی 18 ماه ، بیمار حدود 70 تا 80 درصد از وزن اضافه خود را از دست می دهد.)

بعد از عمل بای پس معده کلاسیک ، چه اتفاقی می افتد ؟

پس از انجام فرآیند عمل ، بیمار حدود 2 روز در بیمارستان بستری می شود. در طی این مدت ، لوله درن به بیمار متصل است. این لوله برای خارج کردن خون آبه و ترشحات می باشد. پس از گذشت 48 ساعت ، قبل از ترخیص این لوله از بدن بیمار جدا می شود.

رژیم غذایی بعد از عمل بای پس کلاسیک معده

  1. از مهم ترین مراقبت های بعد از این فرآیند عمل ، رعایت رژیم غذایی مخصوص است. پزشک با توجه به شرایط بیمار رژیم غذایی منحصر به فردی می دهد.
  2. در دو هفته اول ، متقاضی تنها مایعات صاف شده میل می کند.
  3. در هفته سوم می تواند از غذاهای پوره شده استفاده کند.
  4. در هفته چهارم ، امکان مصرف غذاهای نرم را نیز دارد.
  5. هفته پنجم ، آغاز بازگشت آرام به رژیم غذایی عادی است.
  • نکته !

در نظر داشته باشید که دقیق ترین رژیم غذایی ، توسط بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ارائه می شود. بنابراین ، ممکن است دکتر سید جواد موسوی ، با توجه به شرایط بدنی شما ، بازه های زمانی متفاوت تری با مصرف غذاهای دیگر را برای شما مناسب ببیند.

بای پس چگونه می تواند موجب کاهش وزن شود ؟

بای پس کلاسیک معده ، فرایندی است که می تواند به جذب کم غذا از طریق روده کمک کند. علاوه بر این ، هنگامیکه تحت این عمل جراحی قرار می گیرید نمی توانید مقادیر زیادی غذا بخورید ، همین موضوع از افزایش وزن جلوگیری می کند. این جراحی به افراد کمک می کند تا خیلی راحت تر فعالیت های ورزشی خود را انجام دهند.

مراقبت های بعد از عمل بای پس کلاسیک

  • پس از جراحی دستورالعمل های برای نوشیدنی ها و غذاهایی که می توانید مصرف کنید به شما ارائه خواهد شد. باید این برنامه رژیمی را تا زمانی که پزشک برای شما تشخیص می دهد مصرف کنید.
  • بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده در قم ، افراد باید از خوردن غذاهای جامد پرهیز کنند. آن ها تنها مجاز به مصرف مایعات هستند تا معده و روده به شرایط جدید عادت کنند.
  •  علاوه بر این موارد نیاز به چکاپ های توسط پزشک خواهید داشت که در چندین ماه اول پس از کاهش وزن انجام می شود. همچنین نیاز به انجام آزمایشاتی ماهیانه دارید.
  • افرادی که بای پس کلاسیک انجام می دهند باید مولتی ویتامین حاوی ویتامین ب 12 ، اهن و کلسیم را به طور مداوم مصرف کنند.

آیا علاوه بر این عمل باید حرکات ورزشی انجام داد ؟

پس از اینکه جراحی بای پس معده انجام می دهید ، ممکن است فکر کنید که دیگر نیازی به هیچ گونه فعالیتی ندارید ، اما این فکر اشتباه است ، زیرا برای اینکه نتیجه ای که از این فرایند می گیرید بسیار ایده آل باشد ، باید ورزش کردن را فراموش نکنید. این کار موجب می شود به هیچ وجه به وزن پیش از جراحی بازنگردید و از شرایطی که در ان به سر می برید راضی و خشنود باشید. در نظر داشته باشید که داشتن یک برنامه غذایی غیر سالم می تواند مجددا شما را چاق کند.

عمل بای پس کلاسیک ، سیستم گوارش را با چه تغییراتی همراه می کند ؟

بر خلاف باور بسیاری از افراد ، در طی این جراحی بخشی از معده جدا نخواهد شد. در واقع ، در طی این فرآیند معده به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم بندی می شود. بخش بالایی به اندازه 5 الی 10 درصد کل معده است که مسئولیت نگهداری غذا را بر عهده می گیرد. بخش بزرگتر معده فعالیت هایی مثل تولید و ترشح آنزیم را انجام می دهد ، اما دیگر غذایی به این ناحیه وارد نخواهد شد. همچنین ، قسمتی از روده که وظیفه جذب غذا را دارد ، از مسیر گوارشی خارج شده و بقیه آن به بخش پایینی معده متصل می شود. با انجام عمل بای پس کلاسیک معده ، دو هدف بسیار مهم محقق خواهد شد :

  •  معده کوچک تر می شود که در نتیجه به دلیل اینکه فرد زودتر احساس سیری پیدا می کند ، حجم مواد غذایی مصرفی کاهش پیدا خواهد کرد.
  •  از آنجایی که جذب مواد غذایی تا حد زیادی در روده کاهش پیدا می کند ، کالری کمتری به بدن خواهد رسید.

بهترین متخصص جراحی چاقی قم ، برای انجام این تغییرات و همچنین اندازه اتصال ها لازم است BMI بیمار را مدنظر داشته باشد ؛ بنابراین تغییر در میزان جذب مواد غذایی و کالری ، کاهش حجم معده و در نهایت کاهش وزن از جمله تغییراتی است که با انجام این عمل میسر می شود.

عمل جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی

امروزه بیشتر عمل هایی که با هدف لاغری و کاهش وزن انجام می شوند ، از تکنیک لاپاراسکوپی استفاده می کنند ، چرا که این روش نسبت به انجام روش های جراحی باز با مزیت های زیادی همراه است. برای مثال بر خلاف جراحی باز ، در عمل لاپاراسکوپی سوراخ های بسیار کوچکی روی بدن ایجاد می شوند ؛ به همین دلیل ، میزان زخم ناشی از عمل بسیار خفیف بوده و بهبودی در مدت زمان کوتاه تری اتفاق می افتد ، همچنین عوارض ناشی از جراحی لاغری با روش لاپاراسکوپی بسیار کم است.

ممکن است بعد از بای پس کلاسیک معده لاغر نشویم ؟

گاهی اوقات ممکن است افراد بعد از انجام این جراحی کاهش وزن نداشته باشند و یا پس از مدتی مجدد دچار اضافه وزن شوند ، اما علت این موضوع چه می باشد ؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت ، در صورتی که بعد از انجام عمل بای پس کلاسیک معده ، به دستورالعمل ها و توصیه های پزشک توجه نداشته باشند ، ممکن است این حالات رخ دهد. برای مثال ، اگر فرد بعد از انجام این عمل غذاهای پر کالری مصرف نماید ، ممکن است آنطور که انتظار دارد کاهش وزن نداشته باشد. همچنین لازم است برای جلوگیری از افزایش وزن حتما رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به برنامه روزانه خود فعالیت های ورزشی را اضافه نمایید. بنابراین ذکر این نکته لازم است که انجام عمل جراحی لاغری به تنهایی نمی تواند در کاهش وزن شما تاثیر داشته باشد !

چه تفاوتی بین عمل بای پس کلاسیک و مینی بای پس معده وجود دارد ؟

در عمل مینی بای پس معده ، مقدار بیشتری از روده برداشته می شود. از آنجایی که در این فرایند قسمت بیشتری از روده جدا می شود ، جذب ویتامین بدن با اختلال همراه می شود ، اما ذکر این نکته لازم است که تفاوت های این دو نشانه برتری یکی بر دیگری نیست ، چرا که انتخاب روش جراحی بر اساس شرایط بدنی هر بیمار و تشخیص و صلاحدید پزشک متخصص جراحی لاغری قم ، صورت می گیرد.