امروزه بسیاری از خانم ها و آقایان به مشکل چاقی و اضافه وزن دچار هستند. تنها مشکل افراد چاق ، اضافه وزن نیست ؛ بلکه خود اضافه وزن عوارضی دارد که موضوع را پیچیده تر از قبل می کند. در این مطلب قصد داریم بیماری های ناشی از چاقی را بیان کرده و راه آسانی برای رفع این عارضه معرفی کنیم. یکی از راه های مقابله با چاقی ، جراحی چاقی است. چاقی بیماری خطرناک و نسبتا خاموشی است که درصورت برطرف نشدن عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به وجود می آورد.

بیماری های ناشی از چاقی - دکتر جواد موسوی

معرفی بیماری های ناشی از چاقی

در این قسمت 10 عدد از بیماری هایی که سبب پدید آمدن آن ها چاقی است را معرفی می کنیم.

1. بیماری سرطان به دلیل چاقی

احتمال بروز سرطان  و بیماری های ناشی از چاقی در افراد با اضافه وزن ، بیشتر از افراد عادی است. سرطان هایی که عموما بیشتر افراد چاق با آن ها دست و پنجه نرم می کنند ، نظیر موارد زیر است :

  • سرطان پستان (در بانوان)
  • سرطان روده بزرگ
  • آندومتریوز (رشد بافت آندومتر در خارج از رحم ؛ در بانوان اتفاق می افتد.)
  • سرطان تیروئید
  • سرطان لوزالمعده

2. بیماری تنفسی از بیماری های ناشی از چاقی

چاقی و بیماری های تنفسی با یکدیگر در یک راستا هستند. افرادی که دچار اضافه وزن هستند ، هنگام خوابیدن در تنفس خود دچار وقفه یا آپنه خواب می شوند. این اتفاق سبب انسداد اکسیژن شده و کیفیت خواب را پایین می آورد. این عارضه علاوه بر کاهش کیفیت خواب می تواند ، خستگی مزمن ، استرس و اضطراب ، فشار خون ، دیابت ، کبد چرب ، سکته قلبی و مغزی را در افراد ایجاد کند. به همین علت ایجاد بیماری های تنفسی را در دسته بیماری های ناشی از چاقی قرار می دهند.

3. بیماری های قلبی – عروقی و فشار خون

چاقی در عروق و مشکلات قلبی نیز تاثیر دارد. این عارضه سبب انسداد جریان خون شده و مشکلات مربوط به فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی را برای افراد ایجاد می کند. بیماری قلبی و عروقی را می تئان از خطرناک ترین و مهم ترین بیماری های ناشی از اضافه وزن دانست.

بیماری های ناشی از چاقی - دکتر جواد موسوی

4. بیماری دیابت از بیماری های ناشی از چاقی

هنگامی که دستگاه غدد و متابولیسم بدن به درستی کار نکند ، زمینه را برای ایجاد بیماری قند خون یا دیابت ایجاد می کند. اختلال متابولیسم و غدد که به دلیل چاقی ایجاد می شود ، عارضه دیابت را پدید می آورد. همانطور که می دانید ، دیابت بیماری خطرناک و پرفراز نشیبی است که خود سبب به وجود آمدن مشکلاتی نظیر اختلال در بینایی می شود.

5. بیماری های تاثیر گذار در دستگاه ایمنی به دلیل چاقی

امروزه به دلیل شیوع بیماری کرونا ، بالا بودن سیستم ایمنی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. حال تصور کنید که به دلیل چاقی و اضافه وزن ، شما سیستم ایمنی ضعیفی دارید. چنانچه نگران بیماری های ناشی از چاقی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خود هستید ، پیشنهاد می دهیم با روش هایی نظیر تغذیه درست ، ورزش یا روش های نوین نظیر اسلیو معده یا دیگر روش ها جراحی این مشکل را برطرف کنید.

6. بیماری های عضلانی – اسکلتی به دلیل چاقی

چربی انباشته شده در بدن ، وزن زیادی بر ستون فقرات و پاها ایجاد می کند. بنابراین طبیعی است که بعد از مدتی اسکلت بدن به تحمل این فشار زیاد واکنش نشان داده و فرد دچار دیسک کمر و مشکلاتی در پا شود.

7. عدم باروری از بیماری های ناشی از چاقی

هنگامی که خانمی اضافه وزن دارد ، عمل تخمگذاری در نشانگاه تخمدان وی ، مختل می شود. این عارضه که تنبلی تخمدان نام دارد ، ناشی از چاقی است. بنابراین اگر شما از وجود چنین مشکلی رنج می برید و به هر دلیلی امکان انجام ورزش و کاهش وزن تدریجی را ندارید ، می توانید از روش های نیمه تهاجمی و تهاجمی سریع جهت کاهش وزن استفاده کنید.

8. بیماری پوستی از بیماری های ناشی از چاقی

شاید عجیب به نظر برسد که یکی  از بیماری های ناشی از چاقی ، ایجاد مشکلات پوستی می باشد. حتما شما هم با التهاب ها ظاهری پوستی در افراد چاق مواجه شده اید. این التهاب ها نظیر افتادگی و شل شدگی پوست ، ترک پوستی ، ایجاد قرمزی در نواحی مانند زیر شکم و دیگر موارد است.

9. بیماری دستگاه گوارش و کبد به دلیل چاقی

ریفلاکس در افراد بزرگسال با اضافه وزن دیده می شود. این عارضه که در واقع در اثر تولید زیاد اسید معده ایجاد می شود ، سبب حالت تهوع بعد از وعده غذایی شده و در سر معده سوزش ایجاد می کند. تکرر ریفلاکس ، احتمال شیوع سرطان مری را افزایش می دهد. در رابطه با کبد نیز باید گفت که چاقی ، سبب بیماری کبد چرب می شود و همانطور که می دانید ، کبد چرب مرگ خاموش را در پی دارد.

10. بیماری های اعصاب و روان ناشی از چاقی

یکی از دلایل اصلی چاقی سردی در بدن است. این سردی در مغز نیز نفوذ کرده و فرد به مرور دچار بیماری های عصبی شده و شروع به پرخاشگری می کند. بنابراین بیماری های اعصاب و روان را نیز می توان در دسته بیماری های ناشی از چاقی قرار داد.

11. عوارض چاقی روی مفاصل

یکی از شایع ترین عوارض چاقی در بدن ، آسیب به مفاصل است. مفاصل به خصوص زانو ها و پاها نقش اساسی در کنترل وزن ما ایجاد می کنند. اگر افرادی دچار اضافه وزن باشند ، فشار وزن اضافه ابتدا روی پاها است و در صورتی که پا ها به اندازه کافی استقامت نداشته باشند فشار سمت کمر می رود. دلیل بسیاری از زانو درد و پا درد ها ، کمر درد ها و به طور کلی درد های مفصلی ناشی از وزن زیاد است. در صورتی که این فشار ادامه داشته باشد عوارضی نظیر تحلیل زانو و سایت استخوان ها ایجاد می شود.

12.عارضه های ادراری و تناسلی از بیماری های ناشی از چاقی

افرادی که دچار اضافه وزن هستند ممکن است در کنترل ادرار خود مشکل داشته باشند. این عارضه عموما در افراد مسن دیده می شود. بی اختیاری ادرار از بیماری های دستگاه ادراری است که سبب شرمگین شدن نیز می شود.

13. آپنه خواب از بیماری های ناشی از چاقی

آپنه خواب یا انسداد تنفسی در خواب یکی از عوارض چاقی است که خوابی بی کیفیت را سبب می شود. در طی این عارضه خر و پف ایجاد شده و ناگهان تنفس قطع می شود. در اغلب موارد کاهش وزن به درمان این بیماری کمک می کند ؛ اما در صورتی که بیمار درمان نشود احتمال بیماری های قلبی و سکته در وی وجود دارد.

درمان چاقی در قم

بهترین راه دور ماندن از عوارض چاقی و رسیدن به تناسب اندام ، انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی روزانه است. اما بسیاری از افراد به دلایلی وقتی برای ورزش کردن ندارند یا آن که به خاطر موارد ژنتیکی در صورت رژیم و رعایت ورزش نیز به نتیجه ایده آل خود نمی رسند. بدین ترتیب برای آن ها راه های دیگری از جمله اسلیو معده ، بای پس معده در قم ، ساسی بای پس ، مینی بای پس و روش های دیگر جهت کوچک کردن معده وجود دارد. استفاده از این روش ها برای هر فرد بسته به شرایط بدنی و نظر پزشک متفاوت است. هر یک از روش های گفته شده مزایا و معایبی دارند که به طور کامل در مقالات سایت دکتر جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ، شرح داده شده است.

آیا تمامی افراد چاق درگیر بیماری های ناشی از چاقی هستند؟

بعضی از افراد چاق به دلیل کم بودن سن یا موارد دیگر دچار بیماری خاصی نیستند ؛ اما باید در نظر داشته باشند که بیش از سایرین آسیب پذیر هستند. میزان چاقی و مکان تجمع چربی در بدن نیز تاثیر بسزایی در ایجاد شدن بیماری دارد. بنابراین توصیه می کنیم در صورتی که اضافه وزن دارید ، اما دچار بیماری خاصی نیستند همچنان بیش از سایرین از خود مراقبت کنید.

سایر بیماری های ناشی از چاقی و اضافه وزن

کلسترول بالا

اگر چربی هایی نظیر تری گلیسیرید و کلسترول در خون و رگ ها تجمع پیدا کنند در اصطلاح گفته می شود اختلال چربی اتفاق افتاده است. این اختلال موجب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و تصلب شرایین را افزایش می دهد. بررسی ها نشان می دهد 19 درصد مردانی که شاخص توده بدنی آن ها بین 25 الی 27 می باشد و حدود 26 درصد زنانی که در این محدوده هستند ؛ کلسترول بالایی دارند. هرچه شاخص توده بدنی یک فرد افزایش پیدا می کند ، این درصد ها نیز بالاتر می رود. به همین علت می توان گفت از مهم ترین بیماری های ناشی از چاقی ، افزایش کلسترول خون می باشد. معمولا در این شرایط کلسترول بالاتر از 240 میلی گرم بر دسی لیتر می باشد.

بیماری کیسه صفرا

از رایج ترین بیماری ها در افرادی که به اضافه وزن دچار هستند ، سنگ کیسه صفرا و کیسه صفرا می باشد. معمولا افزایش وزن زیاد و حتی کاهش وزن شدید در یک بازه زمانی کوتاه موجب ابتلا به این بیماری می شود.

استئوآرتریت

یک نوع بیماری مفصلی است که بیشتر روی مفصل ران ، زانو و پشت ران ، تاثیر می گذارد. چاقی موجب فشار بر روی این مفاصل شده و غضروف هایی که مفصل را تحت محافظت قرار می دهد ، ساییده و از بین می برد. با کاهش وزن می توان فشار ایجاد شده بر مفصل ران ، زانو و پشت ران را کاهش داد و به این ترتیب علائم استئوآرتریت  که از بیماری های ناشی از چاقی می باشد ، بهبود پیدا می کند.

نقرس :

زمانی که اوریک اسید زیادی در خون وجود داشته باشد ، این بیماری بروز پیدا می کند. نقرس روی مفاصل اثر می گذارد ، بیشتر افراد چاق به این مشکل دچار هستند. همچنین تغییر وزن ناگهانی در مدت زمان کوتاه از مواردی است که احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. در صورتی که سابقه خانوادگی دارید لازم است حتما به بهترین جراح چاقی در قم ، اطلاع دهید و برای کاهش وزن راه مناسبی انتخاب نمایید.

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مطلب بیماری های ناشی از چاقی را بیان کردیم و در ادامه راه درمان عارضه چاقی را نیز شرح دادیم. اگر شما نیز جهت جلوگیری از عوارض چاقی ، قصد لاغر شدن را دارید و نمی توانید بدون ورزش و رعایت رژیم غذایی ، سلامتی خود را به دست آورید ، پیشنهاد می دهیم از یکی از روش های جراحی لاغری استفاده کنید. جراحی چاقی نیز مانند هر جراحی دیگری ، عوارض و فواید خود را دارد ؛ بنابراین جهت اطلاعات دقیق تر و تخصصی بهتر است نزد پزشک مجرب مراجعه کرده و سوالات خود را از وی بپرسید. بدین ترتیب در رابطه با سوالات تخصصی تر نیز می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.