بای پس معده ، مانند تمام جراحی ها دوره نقاهت دارد ؛ این موضوع بدین معنا است که بعد از جراحی ، فرد نیازمند رعایت نکات مراقبتی است. مراقبت های بعد از عمل بای پس معده شامل موارد زیادی است که در ادامه تمامی آن ها را بیان می کنیم. بنابراین اگر شما یا عزیزانتان چنین عملی را انجام داده اید ، پیشنهاد می دهیم جهت اطلاعات بیشتر در ادامه این مطلب همراه ما باشید. بهترین متخصص جراحی بای پس معده دکتر سید جواد موسوی نکات زیر را به شما توصیه می کنند.

 

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده - دکتر سید جواد موسوی

چه مدت بعد از جراحی چاقی، وضعیت عادی می شود؟

  • دوره نقاهت بعد از بای پس در معده ، بسته به میزان حجم برداشته شده از معده و برش دکتر دارد. در این پروسه ، هر چه عمل سنگین تر باشد ، دوره نقاهت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین جهت بازگشت به وضعیت عادی باید مراقبت های پس از کوچک کردن معده را به خوبی رعایت کنیم.جراحی چاقی عموما به روش لاپاراسکوپی انجام می شود ، بدین معنی که برش های ایجاد شده روی شکم کوچک هستند ، بنابراین زمان ریکاوری کوتاه است.در شب اول ، زیبا جو در بیمارستان مانده و فیزیوتراپ ، تمرین های نشسته و کنترل شده به وی می دهد. درصورت صلاح دید پزشک ، بیمار در شب اول می ایستد.
  • در شب اول پس از جراحی ، نشستن و ایستادن کمی دردناک است اما از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده محسوب شده و در روز های آتی روند آسان تر می شود.طبق نظر پزشک جهت مراقبت بعد از عمل ، زیبا جو به مدت 2 الی 3 روز ممکن است در بیمارستان بماند. همچنین بعد از گذشت 3 الی 5 هفته ، فرد به فعالیت عادی زندگی باز می گردد.در صورتی که عمل کوچک کردن معده به روش باز انجام شود ، دوران نقاهت افزایش می یابد.

مصرف دارو از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

  • طبیعی است که بعد از انجام پروسه ، داروهای لازم برای فرد تجویز شود. این  دارو ها ممکن است جویدنی ، مایع  ، زیر زبانی یا تزریقی باشند.از جمله داروهای تجویزی شامل دارو های کاهش اسید معده هستند ؛ به این داروها مهار کننده پمپ پروتون نیز گفته می شود. نمونه ای از دارو کاهش دهنده اسیده معده امپرازول (Omeprazole) است. استفاده از این نوع دارو ها از ایجاد زخم معده جلوگیری می کند.پزشک با بررسی های انجام شده ، بدن مراجعه کننده را شناسایی کرده و در صورت داشتن کیسه صفرا ، جهت جلوگیری از سنگ صفرا ، داروی Ursodiol تجویز می شود.
  • تمامی دارو ها نسبت به بدن جدید شما تجویز می شوند. به عنوان نمونه یک سری دارو ها ، کند هضم هستند و باعث ایجاد مشکل در معده آن هم در روز های اول می شوند. بنابراین چنین دارو هایی هرگز تجویز نمی شود. دارو های دیگر نیز با اندازه های بسیار کوچک مصرف می شوند ؛ چرا که اکنون معده شما کوچک شده است ؛ در نتیجه سایز دارو ها نیز جهت جلوگیری از هرگونه عارضه ای تغییر می کند.

چه داروهایی پس از جراحی بای پس معده ممنوع است؟

  1. داروی حاوی آسپیرین
  2. محصولات سلبرکس
  3. یورینال (حاوی آسپرین)
  4. محصولات پیتو بیسمول (بیسموت ساب سالیسیلات) حاوی NASAID
  5. ایبوپروفن (NASAID ، برند آدویل و مورتین)
  6. ناپروکسن (NASAID ، برند آلیو)
  7. NASAID های عمومی شامل داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی (آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسنچ)
  8. دقت داشته باشید که بعد از انجام کوچک سازی معده ، قبل از مصرف هر دارویی از پزشک خود مشورت بگیرید.

مصرف مواد غذایی از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

رژیم غذایی مناسب ، به گذشت دوران نقاهت کمک زیادی می کند. جراح ، بعد از انجام جراحی بای پس ، رژیم غذایی ویژه ای را برای متقاضی خود تجویز می کند ؛ این رژیم غذایی جهت موارد زیر انجام می شود:

  • کاهش فشار غذا بر شکم و عادت دستگاه گوارش به تغییرات جدید
  • عادت کردن به مصرف غذای کم
  • جلوگیری از افزایش وزن وزن و تاثیر گذار در روند کاهش وزن
  • پیشگیری از مبتلا شدن به هر گونه عارضه پس از جراحی

کنترل غذا بعد از جراحی بای پس به گونه ای است که برای مصرف مجدد غذای جامد ، متقاضی باید مراحلی را به ترتیب بگذراند. این که چه مدت طول می کشد که بیمار مجدد بتواند غذای جامد مصرف کند ، بسته به بدن وی دارد و افراد در این زمینه متفاوت هستند . اما به طور کلی حدود 3 ماه بعد از انجام پروسه ، فرد امکان خوردن غذای عادی را دارد.در ادامه 4 مرحله از رژیم غذایی مراقبت های بعد از عمل بای پس معده را شرح می دهیم.

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده - دکتر جواد موسوی

  • رژیم مایعات

رژیم مایعات شفاف در چند روز اول نقش بسزایی در روند بهبود فرد دارد. غلظت مایعات برای فرد ، باید به مرور افزایش یابد. در این دوران بهتر است سوپ آبکی ، آب میوه بدون قند و کاملا رقیق ، چای بدون کافئین ، شیر بدون هیچگونه چربی و مواردی نظیر آن ها استفاده کرد.

  • رژیم پوره از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

هنگامی که پزشک دستور خوردن موارد سنگین تر را بدهد ، فرد باید از مصرف غذاهای پوره ای شروع کند. پوره به معنی مواد غذایی نرم یا مایع غلیظ است. بهتر است در این دوران تعدد وعده غذایی با حجم بسیار کم داشته باشید. به عنوان مثال 6 وعده غذایی که هر وعده 4 الی 5 قاشق میل می کنید ، یکی از بهترین پیشنهادات است. همچنین در نظر داشته باشید که هر وعده غذایی باید حدود 30 دقیقه به طول بیانجامد.

  • رژیم غذایی نرم

پس از گذشت چند هفته از خوردن پوره ، پزشک بدن بیمار را معاینه کرده و دستور خوردن غذاهای نرم را می دهد. غذاهای نرم درواقع مواد غذایی هستند که به راحتی جویده می شوند. در چنین شرایطی باید 3 الی 5 وعده غذا نرم میل کنید. حجم غذا در هر یک از وعده ها حدود یک سوم تا نصف پیمانه متغیر است.

  • رژیم غذایی جامد

8 هفته بعد از گذشت جراحی ، زمان مناسبی برای خوردن غذاهای جامد است. در این هنگام پزشک با توجه به شرایط بیمار حجم و تعداد وعده غذایی را مشخص می کند. در چنین شرایطی بیمار باید قبل از سیر شدن دست از غذا بکشد.

عدم مصرف سیگار و الکل از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

سیگار و الکل هر کدام تاثیرات منفی در بدن انسان به جای می گذارند. از آن جا که جراحی لاغری با هدف حفظ سلامتی و ایجاد تناسب اندام انجام می شود ، لذا برای جلوگیری از به سلامتی خود بعد از انجام پروسه جراحی از مصرف سیگار و الکل نیز اجتناب کنید. این موارد سبب آسیب های زیر می شوند:

  • لخته شدن خون
  • ذات الریه
  • سکته های مغزی
  • حمله قلبی
  • بیماری ریه

نکته

در صورتی که بعد از عمل لاغری ، همچنین به استفاده از سیگار ادامه دهید ، ممکن است دچار خطر بزرگ لخته شدن خون به خصوص در پاها شوید. این عارضه از شایع ترین عوارض سیگار است. همچنین زخم افراد سیگاری بسیار دیرتر التیام می یابد.

آهسته بخورید و بیاشامید

از دیگر مراقبت های بعد از عمل بای پس معده ، آهسته خوردن و آشامیدن است. هنگامی که مواد غذایی با سرعت بالایی وارد روده کوچک می شوند ، احتمال مبتلا شدن به سندروم دامپینگ وجود دارد. نتیجه این سندروم ، حالت تهوع و استفراغ ، تعریق و اسهال و سرگیجه است.

با مراقبت های لازم از افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری پیشگیری کنید!

بسیاری از بیمارانی که تقاضای جراحی لاغری دارند در رابطه با افتادگی پوست بعد از جراحی نگران هستند. شما می توانید با انجام سری از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده از این عارضه جلوگیری کنید. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  1. سعی کنید با انجام تمرین های اصولی ، ماهیچه بسازید.
  2. آب کافی بنوشید
  3. یوگا کنید.
  4. از اسکراب نمک بهره مند شوید.
  5. میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در صورتی که کاهش وزن شما زیاد است و با انجام فعالیت های فوق امکان جلوگیری از شلی پوست وجود ندارد ، می توانید از جراح پلاستیک در این خصوص کمک بگیرید.

دوران نقاهت پس از عمل بای پس

  • زمان بازگشت به فعالیت کاری

اکثر بیمارانی که توسط روش مذکور  ، جراحی می شوند بسته به شرایط جسمی که دارند طی 1 الی 4 هفته بعد ، به فعالیت کاری خود باز می گردند. اما به طور کلی زمان مشخصی برای تمامی متقاضیان وجود دارد. این موضوع بسته به تکنیک جراحی ، وضعیت جسمانی و نظر پزشک دارد.

  • مصرف موارد غذایی

پس از گذشت 3 ماه از عمل درمانی ، رژیم غذایی به حالت عادی تر باز می گردد. البته حتی پس از گذشت سه ماه نیز همچنان باید از مصرف غذاهای مضر ،مصرف کالری زیاد در طول روز ، خوردن شیرینی جات و مواردی نظیر آن ها پرهیز داشت.

  • فعالیت فیزیکی

در طی 3 ماهه اول بعد از عمل ، امکان انجام فعالیت های بدنی سنگین وجود ندارد. در این دوره استراحت زیاد و پیاده روی کم به گونه ای که بیمار خسته نشود توصیه می شود.  اما بعد از این بازه زمانی دایره تحرکات کمی بیشتر می شود ؛ اما همچنان برای انجام فعالیت هایی که احساس می کنید به معده تان فشار می آورند ، حتما با پزشک معالج صحبت کنید. این نکات از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل بای پس معده محسوب می شوند. دکتر جواد موسوی ، متخصص جراحی چاقی در قم ، در این باره برای هر بیمار تجویز خاص خود را دارد.