همانطور که می دانید جراحی اسلیو معده ، جهت کوچک شدن معده و در نتیجه لاغر شدن انجام می شود. از آن جا که در طی این جراحی در داخل بدن تغییراتی ایجاد شده است ، نیاز است بیمار بعد از عمل ، مطابق با تغییرات انجام شده شرایط زندگی خود را نیز تغییر دهد. جهت اهمیت مراقبت های بعد از اسلیو معده در این مطلب از دکتر سید جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ، به این موضوع می پردازیم.

 

مراقبت های بعد از اسلیو معده - دکتر موسوی

باید ها و مراقبت های بعد از اسلیو معده

همانطور که می دانید در کوچک کردن معده به روش اسلیو ، بیمار پس از جراحی چاقی در قم ، احساس گرسنگی کمتری خواهد داشت ؛ بنابراین به تدریج طی 8 الی 22 ماه شاهد کاهش وزن خود خواهد بود. کوچک کردن معده به دلایل عوارض کم و عدم بروز مشکلات گوارشی ، انتخاب مناسبی جهت کاهش وزن است اما بعد از عمل ، باید های بعد از جراحی اسلیو در معده که شامل مراقبت های پس از آن می شود ، باید رعایت شود. این باید ها شامل موارد زیر هستند :

  • نوشیدن آب کافی به جلوگیری از کم آبی بدن و بروز مشکلات بیشتر کمک شایانی می کند. ( نوشیدن مایعات شفاف نیز مفید است. )
  • انجام فعالیت بدنی مطابق با دستور بهترین جراح چاقی در قم ؛ پیاده روی روزانه و به اندازه تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی و کاهش دوران نقاهت دارد. (پیاده روی گردش خود در بدن را بهتر کرده و از گرفتگی عروق جلوگیری می کند.)
  • عدم انجام فعالیت های سنگین در دوره نقاهت ( بهتر است جهت انجام کارهایی که به انرژی زیادی نیاز دارد از اطرافیان خود کمک بگیرید.)
  • مصرف مکمل ها و ویتامین ها ؛ از آن جا که حجم غذای شما به خصوص در روز های اول بسیار کاهش پیدا کرده است ، جهت جلوگیری از کمبود ویتامین و سوء هاضمه ، در مراقبت های بعد از اسلیو معده نیازمند استفاده از مکمل ها هستید. استفاده از ویتامین ها بسته به تشخیص پزشک عموما از هفته دوم آغاز می شود.
  • رعایت رژیم غذایی ، باید مطابق با دستور پزشک باشد.
  • در صورت بروز تب از شیاف دیکلوفناک یا قرص استامینوفن استفاده کنید. ( در صورت تب بسیار بالا ، نیازمند مراجعه به اورژانس خواهید بود. )

نباید های بعد از جراحی اسلیو در معده

  • به هیچ عنوان اجسام سنگین بلند نکنید.
  • در صورت احساس درد غیر طبیعی موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.
  • از انجام فعالیت های ورزش که نیازمند انرژی بالایی دارد تا زمان اتمام دوره نقاهت منع هستید. (مانند دوچرخه سواری)
  • در صورت احساس خستگی ، استراحت کنید.
  • رژیم غذایی خود را جدی گرفته و هرگز تذکرات دکتر متخصص چاقی در قم ، را در این زمینه نادیده نگیرید.
  • در هفته اول برای تقویت خود از آمپول تقویتی استفاده نکنید. این اقدام می تواند سبب کاهش سیستم ایمنی شما شود.
  • در هفته اول از مصرف ویتامین ها یا قرص کیسه صفرا استفاده نکنید.
  • از مصرف مسکن های خوراکی در هفته اول بپرهیزید.

رژیم غذایی از مراقبت های بعد از اسلیو معده

همانطور که می دانید جراحی کوچک کردن معده با روش اسلیو به دلیل کاهش حجم غذا ، لاغری و حفظ سلامتی انجام می شود بنابراین در مراقبت های بعد از اسلیو معده ، تغذیه اهمیت ویژه ای دارد. لذا این موضوع را در مقاله ای جدا به طور کاملی بررسی کرده ایم. برای اطلاعات بیشتر مطلب رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده را مطالعه کنید.

ورزش در مراقبت های بعد از اسلیو معده

انجام حرکات ورزشی در روزهای اول پس از جراحی اسلیو معده در قم ، تنها به این جهت است که عضلات بیمار تحلیل نرود. بنابراین نباید طی این مدت حرکات سنگین انجام داد. معمولا در چند ماه اول پزشک میزان و شدت انجام حرکات ورزشی را به بیمار توضیح می دهد. در ماه اول مراقبت های بعد از اسلیو معده ، تنها پیاده روی در مسافت های محدود و آرام توصیه می شود ؛ پس از گذشت یک ماه ورزش های سنگین تر مانند دوچرخه سواری در مسافت کم پیشنهاد خواهد شد. در نهایت پس از دو ماه بیمار می تواند به مرور تمرین های خود را سنگین تر کند. اما این اتفاق نباید به سرعت انجام گیرد. به عنوان نمونه اگر در ماه سوم یک کیلو وزنه می زنید در ماه بعدی نیم کیلو به آن اضافه کنید. در نهایت بهتر است جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در رابطه با انجام حرکات ورزشی تحت نظر دکتر خود باشید.

دارو های مصرفی

  • بعد از ترخیص پزشک جهت حفظ سلامتی بیمار داروهای زیر را تجویز می کند:
  • قرص پنتورازول 40 که باید یک عدد صبح به صورت ناشتا و یک عدد شب میل شود. (دوز این قرص و نحوه مصرف ممکن است بسته به تجویز پزشک ، متفاوت باشد. )
  • استفاده از شیاف دیکلوفناک ( این شیاف مسکن است و خاصیت تسکین درد دارد بنابراین تنها در صورت بروز درد مصرف می شود. )
  • هپارین زیر جلدی
  • ممکن است ویتامین ها و داروهای دیگری نیز تجویز شود. از آن جا ممکن است هر دکتر ویتامین و داروی خاصی تجویز کند ، از ذکر این موارد پرهیز می کنیم.

تغییر سبک زندگی از مراقبت های بعد از اسلیو معده

در مراقبت های بعد از اسلیو معده تغییر سبک زندگی به طور پررنگی دیده می شود. مهم ترین تغییر نیز در عادت غذا خوردن است که به اندازه زیادی کاهش می یابد. اما در کنار تغییر در حجم غذا باید از انجام بعضی عادت های آسیب زا نیز دوری کنیم. به عنوان نمونه نوشیدن الکل یا استعمال دخانیات از جمله سیگار به سلامتی ما آسیب می رساند. بنابراین بهتر است حتی در معرض دود سیگار نیز قرار نگیریم. در مورد مواد غذایی که مصرف می شود نیز باید گفت که می توان تنها از مواد مغذی استفاده کرد چرا که اکنون معده شما جایی برای مواد غیر مغذی ندارد.

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مطلب از مراقبت های بعد از اسلیو معده در قم صحبت کردیم. در مورد باید ها و نباید های بعد از کوچک کردن معده ، تغییر سبک زندگی ، مصرف ویتامین ها ، نحوه انجام حرکات ورزشی در دراز مدت و بسیاری موارد دیگر را بررسی کردیم. جراحی معده جهت حفظ سلامتی انجام می شود بنابراین برای سلامت خود باید این مراقبت ها را جدی گرفته و در راستای زندگی سالم بکوشید. پیشنهاد می دهیم جهت اطلاعات بیشتر و تخصصی تر ، سوالات خود را تنها از پزشک خود جویا شوید.