در طی اسلیو معده ، حجم معده به اندازه زیادی کاهش می یابد. از این رو افراد بعد از انجام این عمل چاقی ، نمی توانند حجم زیادی غذا مصرف کنند. در چنین شرایطی مهم است که بعد از انجام پروسه جراحی ، فرد چه نوع مواد غذایی مصرف کند ؛ از این رو دکتر جواد موسوی زاده متخصص جراحی چاقی در قم در این مطلب قصد دارد درباره رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده ، نکات مهم و کاربردی بیان کنیم.

 

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

 

اگر شما نیز حجم معده خود را با جراحی کاهش داده اید یا آن که قصد انجام چنین پروسه ای را دارید ، پیشنهاد می دهیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله همراه ما باشید.

چرا رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده اهمیت دارد؟

هنگامی که حدود 75 درصد از معده افراد برداشته می شود ، شکل معده را می توان آستین یا لوله تشبیه کرد. بنابراین چنین معده ای تنها جا برای مواد غذایی مغذی دارد. در صورتی که به اندازه کافی از منابع حاوی پروتئین بدون چربی و غلات سبوس دار استفاده نشود ، امکان سوء تغذیه وجود دارد. البته لازم به ذکر است که در هفته های اول امکان مصرف مواد مغذی نیز وجود ندارد. چرا که در این بازه زمانی ، معده حساس است. بنابراین برای رعایت اصول تغذیه بعد از اسلیو معده به ادامه مطلب توجه کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده به صورت هفته به هفته

هفته اول 

در هفته اول ، بهتر است از مایعات شفاف بهره مند شوید. به عنوان نمونه در آب پرتغال نباید قسمت های گوشتی آن نیز وجود داشته باشد. این بازه زمانی ، دوران نقاهت متقاضی ، پس از عمل است. بنابراین رعایت نکات مراقبتی در این هنگام اهمیت بالایی دارد. همچنین آشامیدن آب گوشت فاقد چربی بسیار توصیه می شود.

هفته دوم

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده در این هفته مطرف مایعات است. رژیم غذایی مایع را در این هفته حفظ کنید. از هفته دوم پروتئین به صورت مایع ، باید بیشتر مصرف شود. در این هنگام کمی معده توانمند تر شده است و بدن نیازمند پروتئین بیشتری خواهد بود.

هفته سوم

در این بازه زمانی ، امکان مصرف غذاهای پوره مانند وجود دارد. دقت داشته باشید که غذاهای نرم و پوره ای باید دارای مواد مغذی نیز باشند. به عنوان نمونه خوردن سوپ ، نیمرو و پنیر مناسب این هفته از دوران نقاهت است.

هفته چهارم

در هفته چهارم معده نسبت به هفته سوم ، امکان هضم مواد غذایی سنگین تری دارد. بنابراین متقاضی امکان خوردن مرغ آب پز ، ماهی ، پوره سیب زمینی و غلات را نیز دارد. پیشنهاد می دهیم جهت حفظ سلامتی خود و جلوگیری از هرگونه آسیبی ، حجم غذاهای مصرفی را از پزشک خود جویا شوید.

هفته پنجم

در این هنگام شما حدود یک ماه را با سلامتی و رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده ، گذرانده اید. بنابراین وقت آن رسیده است که غذاهایی با ارزش غذایی بالاتر میل کنید. توجه داشته باشید که حجم غذاهای مصرفی را مطابق دستور پزشک رعایت کنید. خوردن غذای واقعی در حجم کم آن هم با فاصله یک روزه امکان پذیر است.

هفته ششم بعد از عمل اسلیو

پس از گذشت یک و ماه و نیم از جراحی چاقی امکان مواجه با رفلاکس اسید برای بیماران وجود دارد. این حادثه به خصوص بعد از مصرف مواد غذایی جامد به سراغ افراد می آید. این عارضه می تواند ناشی از تغییر فشار در معده است. در این هفته می توانید با رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده که در زیر آمده است ، رفلاکس اسید معده را به راحتی کنترل کنید. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  1. تعداد وعده های غذایی تان را افزایش دهید و در هر وعده حجم غذایی کمتری مصرف کنید.
  2. در طی این مدت احتمالا متوجه شده اید که با مصرف چه نوشیدنی هایی رفلاکس اسید معده به سراغ تان می آید ، با توجه به تجربه خود از خوردن این نوشیدنی ها اجتناب کنید.
  3. پیشنهاد می دهیم قبل از این که احساس سیری به شما دست بدهد یا احسا کنید دیگر نمی توانید غذا بخوری ، دست از غذا بکشید.
  4. هنگام خواب از دو بالشت در زیر سر خود استفاده کنید ؛ به طوری که حالت شیبی در بدن ایجاد شود.
  5. هرگز بلافاصه بعد از خوردن غذا دراز نکشید.
  6. از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید.
  7. از بعضی از مواد غذاییکه محرک اسید معده هستند ، دوری کنید. تعدادی از این مواد غذایی شامل سیر ، پیاز ، کافئین ، سس گوجه ، نوشیدنی های اسیدی ، پرتقال ، شکلات ، غذاهای سرخ شده و غیره است.

دیگر نکات رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

  • در روز ، 3 وعده غذایی کوچک داشته باشید.
  • دریافت پروتئین کافی به همراه میوه ها و سبزیجات برای بدن شما ، بسیار مفید است.
  • پس از انجام پروسه عمل کوچک کردن معده ، از خوردن ویتامین ها و مکمل های روزانه غافل نشوید.
  • غذا را آرام میل کنید و خوب بجوید ؛ این موضوع کمک شایانی به هضم غذا در معده می کند.
  • میل کردن مواد غذایی متراکمی که مواد مغذی کوچک دارند، به عنوان میان وعده در صورت نیاز توصیه می شود.

مصرف ویتامین

با کوچک شدن معده و خوردن غذای محدود ، امکان دارد شما نتوانید به خوبی ویتامین های مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. بنابراین خوردن مکمل ها و ویتامین ها مطابق با رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده برای شما تجویز می شود. توجه داشته باشید که رعایت این موضوع مانع از سوء تغذیه می شود. ویتامین های قابل مصرف شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف آهن ( زمان شروع این ویتامین را پزشک به شما اعلام خواهد کرد. )
  • حدود یک ماه پس از عمل جراحی ، سیترات کلسیم 3 بار در روز مصرف می شود. این ویتامین به صورت جویدنی یا مایع است و باید با فاصله 2 ساعتی از قرص آهن مصرف شود.
  • ویتامین b12 با دوز مشخص به صورت زیر زبانی یا تزریقی مورد نیاز بدن است.
  • جهت تامین حداقل 60 گرم پروتئین روزانه ، ممکن است پزشک مکمل های پروتئینی تجویز کند.

برنج بعد از عمل اسلیو

عموما متخصصان تغذیه برای رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده ، پیشنهاد می کنند مصرف برنج را به بعد از هفته 10 ام به بعد موکول کنید ؛ چرا که هضم برنج برای دستگاه گوارش کمی مشکل است و می تواند مشکلاتی ایجاد کند. به علاوه مهم ترین گروه مواد غذایی برای بدن ، پروتئین ها هستند و بعد از آن کربوهیدرات ها و چربی ها می باشند. از این رو نخوردن این ماده غذایی یا کم خوردن آن آسیبی به بدن وارد نمی کند. نظر دکتر جواد موسوی ، متخصص جراحی چاقی ،جراحی اسلیو و بای پس نیز چنین است.