داشتن اندام متناسب دغدغه بسیاری از افراد است. افرادی که به اضافه وزن شدیدی مبتلا هستند ، ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی تاثیر چندانی در کاهش وزن آن ها نخواهد داشت و این افراد هرگاه برای مدت کوتاهی رژیم غذایی خود را ترک کنند و فعالیت خود را کاهش دهند ، به سرعت به وزن قبلی خود باز می گردند. در چنین شرایطی می توان از متخصص جراحی های چاقی برای رسیدن به وزن و اندام ایده آل خود کمک بگیرید. یکی از جراحی های موثر در این زمینه جراحی اسلیو معده است که در این مقاله قصد داریم در رابطه با عوارض جراحی اسلیو معده صحبت کنیم و بدانیم چگونه می توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد و به تناسب اندام رسید ؟ با ما تا انتهای این مطلب از دکتر سید جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ، همراه باشید.

عوارض اسلیو معده - دکتر موسوی

آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد؟

عمل اسلیو معده یا عمل کاهش وزن معده، یک روش جراحی است که برای کاهش وزن در بیمارانی که چاق هستند، استفاده می ‌شود. این عمل غیرقابل‌ برگشت است و تغییرات زیادی در ساختار و عملکرد معده بوجود می ‌آورد. به همین دلیل، عمل اسلیو معده ممکن است عوارض و تغییرات ناخواسته ‌ای را به دنبال داشته باشد. بعضی از عوارض شایع عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال یا یبوست
  • عفونت یا عوارض جراحی
  • پارگی در خطوط‌ بخیه
  • تغییر در عادات غذایی و محدودیت در تغذیه

جلوگیری و کاهش عوارض احتمالی عمل اسلیو

اسلیو یک عمل جراحی پیچیده است و همیشه بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. اینجا چند نکته می ‌تواند مفید باشد:

  1. پیدا کردن یک پزشک با تخصص در این حوزه: پیدا کردن پزشکی با تجربه و تخصص در انجام عمل اسلیو می ‌تواند به شما کمک کند تا خیالتان راحت تر شود.
  2. مطالعه کردن در مورد روش ها و ریسک ها: دانستن روش های مختلف اسلیو و مشکلات مرتبط با هر کدام می ‌تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند.
  3. آماده‌سازی برای عمل: بررسی توصیه های پیش و بعد از عمل اسلیو نیز می‌تواند به شما در بهبود سریعتر و کاهش عوارض کمک کند. به راهنمای خاص پزشک خود توجه کنید.

احتمال ابتلا به عوارض اسلیو معده:

عوامل زیر ممکن است احتمال ابتلا به عوارض اسلیو معده را افزایش دهند:

  • اضافه وزن یا چاقی.
  • خوردن وعده ‌های غذایی بزرگ، خیلی سریع، یا قبل از خواب.
  • مصرف غذاهای چرب، تند، ترش، چای، قهوه و نوشیدنی‌ های گازدار.
  • مصرف دخانیات و الکل.
  • بارداری.

عوارض اسلیو معده بیشتر است یا بای پس معده؟

این بستگی به شرایط هر فرد و واکنش بدن آنها نسبت به داروها دارد. اما به طور کلی می‌ توان گفت که بیشترین عوارض ناشی از داروهای معده ممکن است شامل سوء هاضمه، احساس سیری زودرس، تحریک معده، مشکلات گوارشی و کاهش جذب برخی مواد مغذی باشد. از سوی دیگر، عوارض متداول اسیدهای معده مانند اسهال، نفخ، احساس سیری پس از خوردن و تجویز داروهای کنترل اسید معده ممکن است رخ دهد. در هر صورت، بهتر است با پزشک خود در مورد عوارض و مزایای مربوط به هر نوع دارو صحبت کنید تا یک درمان مناسب را انتخاب کنید.

عوارض عمل اسلیو معده و خطرات احتمالی آن چه می باشد ؟

لازم است پیش از انجام هر عمل زیبایی و درمانی با عوارض و پروسه جراحی آشنا شوید و سپس با آگاهی کامل خود را برای انجام جراحی آماده کنید. دانستن این موضوع نگرانی و ترس شما را تا حد زیادی کاهش می دهد و به کسب نتیجه موفق از جراحی کمک می کند. لازم به ذکر است که انجام هرگونه تغییر و جراحی در بدن با مشکلات و عوارضی همراه می باشد. تنها در صورتی که جراح از تخصص و مهارت خوبی برخوردار باشد و دستورالعمل های بعد از جراحی را به خوبی رعایت کنید ، می توانید از بروز عارضه های جدی جلوگیری نمایید و عوارض جانبی جراحی را کنترل کنید. در ادامه به عوارض جراحی اسلیو معده که ممکن است بعد از انجام عمل به آن دچار شوید اشاره شده است که این عوارض موقتی و گذرا می باشد :

  • برخی از بیماران ممکن است احساس سوزش در سر دل داشته باشند که با مصرف دارو این درد تسکین پیدا می کند.
  • به دلیل کاهش کالری مصرفی در یک ماه اول بعد از جراحی احساس کم توانی و خستگی خواهید داشت.
  • ابتلا به یبوست
  • ریفلاکس معده

عوارض جدی و خطرناک عمل اسلیو معده

در برخی موارد ممکن است بعد از جراحی اسلیو معده عوارض خطرناک و جدی مشاهده شود که لازم است این افراد به سرعت در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه نمایند :

  • بروز تب و لرز شدید
  • در بسیار شدید که با مصرف مسکن نیز قابل کنترل نیست .
  • عدم توانایی در نوشیدن مایعات
  • حالت تهوع و استفراغ
  • قرمزی و تورم و افزایش دما
  • ترشح چرک از بخیه ها
  • لخته شدن خون
  • عفونت
  • افزایش ضربان قلب
  • خونریزی شدید

سو تغذیه بعد از جراحی اسلیو معده

به دلیل دریافت میزان کم کالری و کاهش حجم مواد غذایی مصرفی ممکن است برخی افراد بعد از عمل اسلیو معده در قم ، به سوء تغذیه دچار شوند. به همین دلیل مصرف مکمل و پایبندی به رژیم غذایی سالم و مقوی از نکات بسیار مهم در جلوگیری از عوارض اسلیو معده و سوء تغذیه بعد از انجام این جراحی می باشد.

عفونت بعد از عمل اسلیو معده

از عوارض خطرناک بعد از انجام هر عمل جراحی ، بروز عفونت می باشد که از علائم آن می توان به احساس گرما در نواحی زخم ، قرمزی و تورم و خروج ترشح از زخم ها اشاره نمود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید در اسرع وقت به جراح اسلیو معده خوب در قم ، مراجعه نمایید تا در صورت نیاز آنتی بیوتک مصرف شود.

سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی اسلیو معده

کاهش وزن و یا افزایش وزن ناگهانی یکی از علل ایجاد سنگ کیسه صفرا می باشد. به همین دلیل زمانی که بعد از عمل اسلیو معده در بازه زمانی کوتاهی دچار کاهش وزن شدیدی می شوید ، این موضوع خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد و آن را یکی از عوارض جراحی اسلیو معده می دانند. با رعایت رژیم غذایی و دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی اسلیو معده ، می توان از بروز این عارضه پیشگیری نمود.

ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده

بعد از انجام جراحی های لاغری ، ریزش مو در بیماران بسیار دیده می شود. معمولا علت این موضوع استرس فیزیکی و جسمی در اثر شوک سریع از دست دادن وزن می باشد. در چنین شرایطی بدن در هنگام انتقال مواد غذایی مغذی به ارگان های اصلی مثل مغز ، کبد ، کلیه ها و غیره جابجایی انجام می شود و در نتیجه ارگان های غیر اصلی مواد مغذی کمتری دریافت می کنند و این عارضه ایجاد می شود. با مصرف مکمل ها ، قرص آهن ، زینک ، پروتئین های لازم بدن می توان این مشکل را کنترل نمود.

افتادگی پوست مهم ترین عارضه بعد از اسلیو معده

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های افراد بعد از اسلیو معده و کاهش وزن شدید ، شل شدن و افتادگی پوست می باشد. معمولا افرادی که این جراحی را انجام می دهند بیشتر از 50 کیلوگرم کاهش وزن دارند و همین مسئله سبب شل شدگی عضلات و افتادگی پوست می شوند.

نشت معده بعد از جراحی اسلیو معده

به نشت مسیر گوارشی معده ، آناستوموز گفته می شود. معمولا در طی این پروسه یک برش در معده ایجاد می شود که به خوبی استاپلر منگنه و بخیه می شود. در صورتی که این برش به خوبی منگنه نشود و یا بخیه شل و پاره گردد ، بیمار به نشت مواد غذایی از معده دچار خواهد شد. از علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش ضربان قلب
  • درد در شانه ها
  • احساس سرگیجه و تهوع
  • درد در ناحیه شکم و قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تب

این عارضه بعد از اسلیو معده بسیار جدی و مهم تلقی می شود و در صورت سهل انگاری درد شدیدی در بافت های دیگر بدن و اندام های داخلی ایجاد می شود. این مورد از عوارض اسلیو معده می تواند به مرگ نیز منجر شود. بنابراین باید حتما در انتخاب بهترین جراح اسلیو معده در قم ، دقت و توجه کافی داشته باشید. و پزشکی که در زمینه انجام جراحی های چاقی تخصص دارد را انتخاب نمایید. همچنین میزان رضایت بیماران و موفقیت های عمل جراحی توسط پزشک را بررسی نمایید و سپس برای انجام عمل کوچک کردن معده اقدام کنید.

رفلاکس معده بعد از اسلیو

سوزش معده و رفلاکس می تواند علائمی مانند دردهای شکمی ، نفخ احساس سیری زود را در بیماران ایجاد نماید از طرفی این افراد بلافاصله بعد از غذا خوردن دچار درد و ناراحتی در معده می شوند. در صورت بروز چنین مشکلی باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای تسکین و کنترل رفلاکس معده از دارو استفاده کنید.

تهوع و استفراغ

از شایع ترین عوارض اسلیو معده ، برزو تهوع و استفراغ می باشد که در روزهای اولیه بیشتر برزو پیدا می کند. در برخی افراد این احساس بعد از دوره نقاهت نیز دیده می شود که در چنین شرایطی باید به بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ، مراجعه شود تا علت اصلی این مشکل مشخص شده و اقدامات درمانی لازم انجام شود. در جمله دلایل اصلی این مشکل ؛ باقی ماندن مدت زمان طولانی مواد غذایی در معده می باشد که با تجویز و مصرف دارو قابل کنترل می باشد.

خونریزی در خط منگنه

در برخی از موارد ممکن است که خط منگنه خونریزی کند که این احتمال بسیار کم است و نهایتا احتمال رخ دادن آن یک درصد می باشد. در بروز این موارد نیازی به انجام یک جراحی دیگر نیست و می توان خونریزی را مدیریت کرد. اما در مواردی که میزان این خونریزی افزایش می یابد برای مقابله با آن نیاز به انجام یک لاپاراسکوپی دارید که بتوان خونریزی را متوقف ساخت.

فقر ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

یکی دیگر از عوارض بعد از اسلیو معده است که در میان افراد شایع شده است کمبود ویتامین و مواد معدنی می باشد که بدن به آن نیاز پیدا خواهد کرد.
به یاد داشته باشید ، اسلیو معده از روش هایی است که برای لاغری بر روی روده ها کاری انجام نخواهد داد و در نهایت بدن مواد و املاح معدنی را از دست نخواهد داد. اما این عارضه در روش بای پس معده ممکن است که رخ دهد. اما در اسلیو کردن معده این احتمال وجود دارد که برای افراد چاق شاهد کاهش میزان ویتامین دی D در آنان باشیم. از همین رو برای این قبیل افراد در دوره نقاهت استفاده از مولتی ویتامین ها را توصیه خواهیم کرد.

فتق هیاتل

این عارضه برای افرادی رخ می دهد که در زمان اسلیو معده بخشی از آن به قسمت درونی دیافراگم قفسه سینه فرو ر فته باشد. این وضعیت با انجام دادن آندوسکوپی به راحتی قابلیت تشخیص دارد و این پیامد را می توان با دوختن ناحیه بیرون زده درمان کرد. فتق هیاتل برای افرادی که اسلیو معده انجام داده اند موجب سوزش سر دل یا رفلاکس آن می شود.

عوامل موثر در جلوگیری و کاهش عوارض اسلیو معده

  • انتخاب جراح اسلیو معده ماهر
  • انجام آزمایشات جهت بررسی سلامت بدن در زمان های مقرر
  • توجه به علائم و نشانه ها و مراجعه زود هنگام به پزشک
  • رعایت رژیم غذایی به مدت 2 هفته قبل از جراحی اسلیو معده در قم ، به منظور دسترسی راحت تر جراح به معده و کاهش حجم کبد.
  • عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون