یکی از پرطرفدارترین روش های جراحی چاقی برای کاهش وزن ، عمل اسلیو معده می باشد که با مزیت های بسیاری همراه است. این جراحی در صورتی که با تکنیک های اصولی توسط جراح متبحر انجام شود ، عارضه خاصی را به دنبال ندارد و موجب کاهش وزن در مدت زمان کوتاهی می شود و همین مسئله سبب محبوبیت این روش لاغری شده است. بعد از انجام جراحی چاقی علائم موقتی را تجربه خواهید کرد که این علائم در مدت زمان کوتاهی بعد از انجام جراحی برطرف می شوند. یکی از مهم ترین این علائم ضعف بعد از جراحی چاقی است که در این مقاله از دکتر سید جواد موسوی ، متخصص جراحی چاقی در قم قصد داریم به بررسی و راه های پیشگیری و درمان آن بپردازیم.

ضعف بعد از جراحی چاقی - دکتر جواد موسوی

ضعف بعد از جراحی اسلیو معده

عمل اسلیو معده نیز همانند سایر عمل های جراحی با عوارضی همراه است که برخی از این عوارض جزئی و موقتی هستند به همین دلیل نیازی به نگرانی در رابطه با عوارض جراحی لاغری نیست. حالت تهوع ، سرگیجه ، استفراغ ، سردرد و ضعف بعد از جراحی چاقی امری طبیعی بوده که تمامی بیماران بعد از عمل ممکن است این حالات را تجربه نمایند. علت اصلی بروز این عوارض به استفاده از داروهای بیهوشی در طول عمل ، از دست رفتن خون ارتباط دارد و به همین دلیل ممکن است که بیشتر افراد بعد از جراحی ضعف و بی حالی را تجربه نمایند. از طرفی ممکن است برخی از افراد با وجود مراقبت های بعد از جراحی اسلیو معده ، همچنان دچار بی حالی و ضعف شوند که علت این موضوع به کاهش مصرف کالری ارتباط دارد. لازم است پیش از هر چیز بدانید که بی حالی و احساس ضعف به چه حالتی گفته می شود. در واقع احساس خستگی ، ضعف و بی حالی به شرایطی که که بدن توان و قدرت بدنی ندارد و انرژی آن از دست رفته است ، گفته می شود. زمانی برای تامین انرژی ، بدن مواد لازم را دریافت نمی کند ، دچار بی حالی و ضعف می شود که این حالت می تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

علت اصلی ضعف بعد از جراحی چاقی

در طی پروسه عمل چاقی نظیر اسلیو معده ، بخش هایی از معده برش داده شده و سپس بخیه زده می شود. این مسئله موجب می شود تا بعد از مدتی ، دیواره های معده جدید ترمیم شده و جوش بخورند تا زمانی که معده هنوز بهبود پیدا نکرده و زخم است ، لازم است بیمار رژیم غذایی مخصوصی را دنبال نماید. در برنامه غذایی افراد بعد از انجام جراحی بای پس معده و یا اسلیو معده توصیه می شود از غذاهای نرم و مایعات استفاده شود. بهتر است تا دو هفته بیماران تنها از مایعات استفاده کنند ، تا معده دچار مشکل نشود. علاوه بر این موضوع ، بیشتر بیماران پس از انجام جراحی لاغری در قم ، اشتهای کافی برای صرف غذا ندارند ؛ چرا که دچار حالت تهوع می شوند. در نهایت تمامی این مسائل در کنار عدم دریافت کالری مورد نیاز بدن در دوران ریکاوری و بهبودی موجب بروز ضعف بعد از جراحی چاقی می شود. از این رو دکتر سید جواد موسوی ، متخصص جراحی چاقی قم ، توصیه می کند ، در دوران نقاهت بعد از عمل ، حتما از مایعاتی استفاده نمایید که حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. همچنین برای جلوگیری از ضعف و بی حالی ، مکمل هایی توسط متخصص جراحی چاقی تجویز خواهد شد. لازم به ذکر است که پیروی از برنامه غذایی مخصوص و مصرف مایعات ، تا 2 هفته بعد از عمل ضرورت دارد ؛ چرا که اگر در طی این مدت مواد غذایی نیمه جامد و یا جامد مصرف شود ، منجر به بروز مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد. به تدریج بعد از گذشت 2 هفته می توانید مواد غذایی نیمه جامد و پس از آن مصرف غذاهای جامد را آغاز نمایید. با شروع این دوره ، ضعف و بی حالی شما تا حد زیادی برطرف می شود.

علائم و نشانه های ضعف بعد از جراحی چاقی

  • سرگیجه و سر درد
  • اسهال
  • اسپاسم شکمی و احساس درد شدید
  • تشنگی
  • سرفه
  • ادرار صورتی رنگ و یا خونی
  • اختلالات حافظه
  • بی حوصلگی و خستگی مداوم
  • تغییرات خلق و خو

ضعف بعد از جراحی چاقی - دکتر جواد موسوی

راهکارهای موثر در جلوگیری از ضعف بعد از جراحی چاقی

همانطور که بیان شد ، احساس ضعف بعد از جراحی چاقی امری طبیعی بوده ، اما رعایت برخی نکات و دستورالعمل های بعد از جراحی موجب می شود تا انرژی بدن افزایش پیدا کرده و از ضعف و بی حالی شدید پیشگیری شود. در ادامه به چندین راهکار مهم در همین خصوص اشاره شده است :

مصرف میوه و سبزیجات سالم و تازه : از آنجایی که میوه و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و مفید هستند ، مصرف آن ها به تامین انرژی بدن کمک زیادی می کند. از این رو توصیه می شود مصرف آب میوه و سبزیجات تازه و یا خود میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

اجتناب از مصرف مواد غذایی ناسالم : زمانی که اجازه مصرف مواد غذایی به صورت جامد را داشتید ، لازم است حتما برنامه غذایی سالمی را پیش بگیرید ، تا به مشکل و عارضه خاصی دچار نشوید. در صورتی که از مواد غذایی با ارزش غذایی کم استفاده نمایید ؛ از آنجایی که انرژی مورد نیاز بدن تامین نمی شود ، دچار ضعف و بی حالی خواهید شد. بعد از انجام جراحی چاقی شما اشتهای کمی دارید ، از این رو بهتر است از خوراکی هایی استفاده نمایید که دارای ارزش غذایی بالا هستند.

نوشیدن آب : بعد از انجام عمل بای پس و یا اسلیو معده ، ممکن است بدن دچار کم آبی شود که این مسئله خود سبب ضعف و بی حالی بعد از جراحی چاقی خواهد شد. از این توصیه می شود روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید تا بدن به کم آبی دچار نشود. اگر جراحی اسلیو معده انجام داده اید ، لازم است در روزهایی نخستین بعد از عمل ، آب را با حجم کم اما به صورت مکرر بنوشید. دقت داشته باشید که اگرچه آب به تامین کالری بدن کمکی نمی کند ، اما به تقویت و تسهیل فرآیند انرژی کمک زیادی می کند.

مصرف غلات : یکی دیگر از راه های موثر در جلوگیری از بی حالی و ضعف بعد از جراحی چاقی ؛ مصرف غلات کامل می باشد. بهتر است به جای مصرف آرد سفید و محصولات آن ، برنج قهوه ای ، پاستا ، جو و مواردی این چنینی را جایگزین نمایید. مصرف غلات علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

مصرف نوشیدنی های بدون کافئین : اگرچه مصرف کافئین به افزایش انرژی بدن در طول روز کمک می کند و موجب بهبود بهتر عملکرد مغز می شود ، اما مصرف بی از حد نوشیدنی های کافئین دار با عوارض و نتایج معکوسی همراه است به همین دلیل مصرف آن ها بعد از جراحی چاقی توصیه نمی شود ، بهتر است آب میوه های طبیعی را جایگزین نوشیدنی های کافئین دار نمایید.

مواد غذایی مفیدی که به افزایش انرژی بدن کمک می کنند :

  • تخم مرغ
  • توت فرنگی
  • شیرین بیان
  • انبه
  • موز
  • شیر
  • آجیل