زمانی که تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده می گیرید ، از شما خواسته می شود تا در صورتی که سیگاری هستید ، مصرف آن را کنار بگذارید. اما چرا ترک مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری مهم است ؟ استعمال دخانیات قبل و بعد از جراحی چه خطراتی را به همراه دارد ؟ در این مقاله از دکتر سید جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی در قم ، به بررسی اهمیت این موضوع خواهیم پرداخت. سلامتی مهم ترین هدیه ای است که خداوند به انسان عطا کرده به همین دلیل لازم است حتما در حفظ و نگهداری آن تلاش شود. با توجه به سبک زندگی نوین ، رفتارها و عادت های غلطی در زندگی وارد شده اند که سلامت بیماران را به خطر می اندازد. یکی از همین موضوعات در رابطه با مبحث چاقی و اضافه وزن و همچنین استعمال دخانیات می باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری - دکتر موسوی

چرا ترک دخانیات بعد از جراحی لاغری مهم است ؟

ممکن است این سوال در ذهن داوطلبین جراحی اسلیو و یا بای پس معده در قم ، ایجاد شود که چرا ترک مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری دارای اهمیت است ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت به صورت کلی مصرف سیگار ، قلیان و سایر دخانیات عادت سالمی نیست و آسیب های جدی به سلامت بدن وارد می کند. سیگار کشیدن مواد سمی و خطرناکی را وارد خون می کند که این موضوع به مرور موجب مسمومیت بدن می شود. همچنین مصرف دخانیات سبب افزایش غلظت خون می شود به همین دلیل احتمال لخته شدن خون در افراد سیگاری بسیار بالا است. از دیگر مضرات سیگار می توان به افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا ، بروز بیماری های قلبی و افزایش احتمال مرگ و میر اشاره نمود. همه ما با وجو تبلیغات گسترده ای که در رابطه با استعمال سیگار وجود دارد تا حدودی از عوارض جدی و خطرناک آن آگاه هستیم.

سیگار کشیدن چه رابطه ای با جراحی چاقی دارد ؟

به صورت کلی مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری به هیچ عنوان به افراد چاقی که قبلا سیگار و یا قلیان می کشیدند ، توصیه نمی شود. بررسی ها نشان می دهد ، افراد چاق نسبت به سایر افراد به سیگار کشیدن ، تمایل دارند. آمار نشان می دهد 38 درصد افرادی که به اضافه وزن دچار هستند ، دخانیات مصرف می کنند. به همین دلیل در صورتی که تصمیم به لاغر شدن با روش های جراحی گرفتید ، لازم است حتما مصرف سیگار و سایر دخانیات را برای همیشه کنار بگذارید. علاوه بر این موضوع مصرف سیگار سلامتی را به صورت جدی تهدید می کند ، باید بدانید که مصرف دخانیات بعد از عمل اسلیو معده موجب بیماری های قلبی و ریوی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. عمل اسلیو معده در شرایطی که توسط بهترین متخصص جراحی چاقی در قم انجام شود ، ایمن بوده و خطر بسیار کمی دارد و احتمال بروز مرگ در آن کمتر از یک درصد می باشد ؛ این در حالی است که این آمار در افرادی که سیگاری هستند ، دو برابر است. به همین علت در صورتی که سیگاری هستید احتمال اینکه بعد از جراحی لاغری در قم به عوارض جدی مبتلا شوید ، بسیار است و این احتمال وجود دارد که این عوارض در نهایت منجر به مرگ افراد سیگاری که عمل اسلیو انجام می دهند ، شود. لازم به ذکر است که این موضوع تنها به جراحی های لاغری اختصاص ندارد ، به صورت کلی افراد سیگاری که تحت عمل جراحی قرار می گیرند ، نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض خطرهای عمل جراحی قرار دارند.

مهم ترین عوارض مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری

سیگار کشیدن بعد از عمل لاغری ، در بهبودی بعد از جراحی تاثیرات منفی بسیاری دارد. دود ناشی از تنباکو موجب انقباض رگ های خونی شده و جریان خون به معده را محدود می نماید که در نتیجه این موضوع مانع رسیدن اکسیژن کافی به نواحی جراحی و سراسر بدن می شود. در همین راستا ورودی کیسه معده باریک شده که احتمال تهوع ، استفراغ و درد را افزایش می دهد. همچنین لازم به ذکر است که دود دخانیات خطر بروز زخم ها را افزایش می دهد که در نتیجه باعث انسداد معده ، خونریزی داخلی و حتی سوراخ شدن معده می شود. دقت داشته باشید که هر یک از عارضه های مذکور در رابطه با مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری ، یک وضعیت اورژانسی برای فرد ایجاد می کند که نیازمند درمان جدی و جراحی می باشد.

افراد سیگاری بعد از عمل جراحی اسلیو معده دچار چه مشکلاتی می شوند ؟

به صورت کلی سیگار کشیدن عملکرد اعضای بدن را با خطرات زیادی رو به رو می کند. بیماری های ریوی ، سکته مغزی ، لخته شدن خون ، حمله قلبی ، سرطان از جمله عوارض جدی و خطرناک در افرادی است که دخانیات مصرف می کنند. همانطور که بیان شد سیگار کشیدن سبب تداخل در بهبودی و ترمیم زخم های جراحی می شود که این موضوع خود سبب افزایش احتمال عوارض بعد از جراحی در افراد سیگاری می شود.

تا چه زمانی باید مصرف دخانیات را بعد از جراحی لاغری به تاخیر انداخت ؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به مصرف سیگار اعتیاد دارند و نمی توانند تحت هیچ شرایطی سیگار کشیدن را ترک کنند ، ممکن است این سوال ایجاد شود که مصرف سیگار را تا چه زمان بعد از جراحی چاقی در قم باید کنار گذاشته شود ؟ در پاسخ به این سوال کاملا دوستانه و صادقانه توصیه می شود که برای همیشه مصرف دخانیات را بعد از جراحی لاغری ترک کنید و هیچ گاه به سراغ کشیدن سیگار و قلیان نروید. زمانی که شما تصمیم می گیرید با انجام جراحی لاغری مثل اسلیو معده ، زندگی سالمی را شروع کنید ، دلیلی برای بازگشت مجدد به استعمال دخانیات و به خطر انداختن سلامتی وجود ندارد ! با این حال انتخاب با شما است و اگر همچنان به کشیدن سیگار اصرار دارید ، بهتر است حداقل برای 6 الی 8 هفته سیگار را ترک کرده تا بهبودی نسبی حاصل شود.

مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری - دکتر موسوی

کمک به افراد سیگاری که قصد انجام جراحی لاغری دارند !

بهترین راه برای افرادی که قصد ترک سیگار و مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری را دارند ، مراجعه به روانشناس است ؛ چرا که سیگار کشیدن نوعی عادت و اعتیاد بوده و افرادی که قادر به ترک کردن آن نیستند ، از نظر روحی و روانی تحت فشار و رنج زیادی قرار دارند. به همین دلیل بهترین راه کمک گرفتن از یک روانپزشک و یا روانشناس می باشد. بعد از انجام مشاوره و معاینه های لازم ، برای کمک به ترک دخانیات و رفع نیاز بدن به نیکوتین ، داروهایی تجویز خواهد شد. در صورتی که نگران سلامتی خود هستید و به زندگی خو و اطرافیانتان اهمیت می دهید ، بهتر است هر چه زودتر به فکر ترک سیگار باشید.

چند راهکار ساده برای ترک مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری !

  1. برای اینکه بتوانید سیگار کشیدن را به راحتی ترک نمایید ، توصیه می شود زیر سیگاری و هر چه جعبه سیگار در اطراف شما قرار دارد را دور بیندازید.
  2. یکی از راه های بسیار کمک کننده در این امر ، پیدا کردن جایگزین های خوراکی است. می توانید هرگاه که میل به کشیدن سیگار داشتید ، به کمک آدامس ، و قرار دادت خلال دندان ، نی ، چوب هویج و غیره در دهان ، میل خود را برطرف نمایید.
  3. مشخص کردن هدف برای ترک دخانیات از موارد مهم در این امر است.
  4. سعی کنید زمانی که میل به کشیدن سیگار دارید ، به انجام کارهایی که علاقه مند هستید ، مشغول شوید تا حواس شما پرت شود.
  5. می توانید با مشورت پزشک داروهای ترک سیگار و مصرف دخانیات بعد از جراحی لاغری را امتحان نمایید.