یکی از موثرترین و اثرگذارترین فاکتورها در موفقیت جراحی های لاغری ، ورزش کردن است. انجام فعالیت های ورزشی به بیماران کمک می کند تا به وزن ایده آل خود دست پیدا کنند و زندگی سالمی داشته باشند. معمولا بعد از انجام جراحی از شما خواسته می شود تا حتما زیر نظر مربی حرفه ای ورزش کنید تا برای اهداف و کاهش وزن شما برنامه منظم و دقیقی تنظیم شود. در ادامه این مقاله از دکتر سید جواد موسوی ، متخصص جراحی چاقی در قم ، به صورت کامل به موضوع ورزش بعد از جراحی لاغری خواهیم پرداخت و در رابطه با فعالیت های ورزشی مفید و زمان شروع این فعالیت ها صحبت خواهد شد.

ورزش بعد از جراحی لاغری - دکتر موسوی

فواید ورزش کردن بعد از جراحی لاغری

انجام حرکات ورزشی بعد از انجام جراحی های لاغری مثل اسلیو معده ، بای پس معده و غیره می تواند به بهبودی و نتیجه گیری سریع بیماران کمک کند. همچنین ورزش بعد از جراحی لاغری به دلیل افزایش گردش خون ، خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد و به ترمیم سریع تر جای زخم و محل برش ها و بهبود عملکرد بدن ، کمک می کند.

به صورت کلی می توان گفت انجام فعالیت های ورزشی برای سلامت جسمانی و روانی افراد بعد از جراحی چاقی بسیار مفید است. از دیگر فواید ورزش کردن می توان به افزایش تولید هورمون اندروفین و کاهش استرس و افسردگی نیز اشاره نمود. ممکن است بسیاری از بیماران به دلیل چاقی مفرط پیش از انجام جراحی ، اعتماد به نفس خود را از دست داده باشند و این موضوع موجب زخم های روحی زیادی در زندگی آن ها شده باشد به همین دلیل به کمک ورزش و انجام عمل های لاغری می توان اعتماد به نفس و روحیه از دست رفته آن ها را باز گرداند.

آیا ورزش کردن مانع شل شدن و افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری می شود ؟

هر چند که انجام جراحی های لاغری با مزایای بسیاری همراه است و موجب کاهش وزن زیادی در افراد می شود. اما این موضوع مانع افتادگی و شل شدگی پوست به دلیل کاهش وزن نخواهد شد به همین دلیل در افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند ، توصیه می شود برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست به ویژه در ناحیه های شکم ، پهلو و اطراف سینه ، بعد از جراحی لاغری در قم ، حتما ورزش کردن را در برنامه روزانه خود داشته باشند. انجام برخی رشته های ورزشی مثل بدنسازی در سفت شدن افتادگی های جزئی ، تاثیر بسزایی دارد و موجب می شود بدون نیاز به انجام جراحی  های اضافی مثل ابدومینوپلاستی و یا پروتز سینه ، به فرم و اندام دلخواه رسید.

ورزش های مفید در 1 الی 6 ماه اول بعد از جراحی لاغری

به صورت کلی متخصصین چاقی توصیه می کنند ، ورزش بعد از جراحی لاغری را با پیاده روی کوتاه مدت شروع کنید. بهتر است ابتدا یک الی دو روز در هفته پیاده روی را شروع کرده و آرام آرام و پیوسته آن را افزایش دهید. در ادامه به سایر فعالیت های ورزشی مفید پس از جراحی چاقی در قم ، اشاره شده است.

  • پیاده روی : انجام پیاده روی آرام  تا چند دقیقه در روز برای آغاز فعالیت های ورزشی ، نقطه شروع خوبی به شمار می آید. بعد از گذشت چندین ماه می توانید به پیاده روی خود سرعت دهید و آن را به دویدن تبدیل نمایید. پیاده روی از جمله ورزش های مفید و ساده بوده که هر شخصی بدون پرداخت هزینه می تواند در هر جایی آن را انجام دهد.
  • یوگا : از ورزش های مفید در افزایش انعطاف پذیری ، متابولیسم  و کمک به جریان خون محسوب می شود. ورزش یوگا به تسریع بهبودی کمک کرده و موجب کاهش وزن می شود. توصیه می شود یوگا را در برنامه های ورزش بعد از جراحی لاغری خود قرار دهید.
  • شنا : از چربی سوزترین ورزش ها که شروع خوبی برای فعالیت های ورزشی پس از جراحی چاقی به شمار می آید. ممکن است این ورزش برای برخی از افراد طاقت فرسا و سخت به نظر برسد در حالی که توصیه می شود به صورت آهسته اما پیوسته شنا کنید و از شنا کردن سریع و یک نفس خودداری نمایید. برای کاهش استرس و افزایش ضربان قلب ، شنا کردن گزینه عالی به شمار می آید.
  • رقص : یکی از جالب ترین و شاد ترین روش ها برای کاهش وزن که منجر به تقویت روحیه ، قلب ، استخوان ها ، عضلات و چربی سوزی می شود ، رقصیدن است. به همین دلیل رقص را نیز می توان از جمله ورزش های مفید بعد از جراحی لاغری دانست.
  • ورزش های استقامتی : انجام وزنه برداری سبک با نظارت مربی کارآزموده می تواند به استقامت و بهبودی بیماران بعد از عمل کمک شایانی داشته باشد.

ورزش بعد از جراحی لاغری پس از 6 الی 12 ماه

بعد از گذشت 6 ماه از انجام عمل چاقی لازم است فعالیت های ورزشی شما به 3 الی 5 مرتبه در هفته افزایش پیدا کند. همچنین متوسط زمان ورزش کردن باید 45 دقیقه باشد. در طی این مدت توصیه می شود ، بیشتر بر روی ورزش های استقامتی تمرکز داشته باشید تا عضلات شکم ، پهلو ، بالا تنه و پاها تقویت شوند.  در این بازه زمانی بیماران می توانند حرکات ورزشی چالش برانگیز تری را امتحان نمایند. از دیگر فعالیت های مجاز در این دوره کیک بوکسینگ و ایروبیک می باشد.

ورزش بعد از جراحی لاغری پس از یک سال

در این مرحله بیشتر بیماران وزن زیادی را از دست داده و به فرم و اندام ایده آل خود نزدیک می شوند. بیشتر بیماران بعد از گذشت 6 ماه از انجام جراحی لاغری ، بیش از 50 کیلو کاهش وزن دارند ؛ بنابراین لازم است اکنون که نیمی از مسیر با موفقیت سپری شده است ، برای جلوگیری از بازگشت وزن و حفظ وزن کنونی ، ورزش کردن را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

  • گنجاندن فعالیت های ورزشی بیشتر در برنامه هفتگی
  • دوچرخه سواری ، کوهنوردی از جمله فعالیت های ورزشی به شمار می روند که در تناسب اندام و کاهش وزن بلند مدت توصیه می شوند.
  • ورزش های تناوبی روی تردمیل
  • راه رفتن ، راه رفتن سریع همراه با وقفه و دویدن به سوختن چربی ها و افزایش متابولیسم بدن کمک می کند. در آب کردن سریع شکم و پهلو ها ورزش های اینتروال تاثیر زیادی دارند.

ورزش بعد از جراحی لاغری - دکتر موسوی

فواید ورزش بعد از جراحی چاقی

  1. افزایش انرژی
  2. عضله سازی و فرم گرفتن اندام ها
  3. بهبود تراکم معدنی استخوان
  4. افزایش کیفیت خواب
  5. بهبود سلامت روان
  6. کمک به کاهش درد مفاصل
  7. کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن

بهترین زمان برای شروع ورزش بعد از جراحی اسلیو معده

همانطور که بیان شد ، ورزش بعد از جراحی لاغری ، کمک می کنند تا دوره ریکاوری شما با سرعت بیشتری سپری شوند. فعالیت های بدنی به متعادل کردن فشار خون ، عملکرد بهتر روده ها کمک می کنند و از بازگشت وزن جلوگیری می نمایند. در رابطه با زمان شروع حرکات ورزشی بعد از اسلیو معده ، باید بدانید که بعد از گذشت یک هفته می توانید با حرکات ورزشی ساده و پیاده روی ، فعالیت های بدنی خود را آغاز نمایید.

اگر قبل از جراحی ورزش نمی کردیم ،بعد از عمل می توان ورزش نمود ؟

در صورتی که میانه خوبی با ورزش کردن ندارید ، وقت آن رسیده تا بعد از عمل لاغری ، ورزش کردن را شروع نمایید. خوب است بدانید که داشتن اضافه وزن خود مانع فعالیت های ورزشی می شود. بنابراین اگر قصد رسیدن به تناسب اندام را دارید ، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • برای جلوگیری از آسیب دیدن بدن ، از ورزش های سبک شروع کنید.
  • توصیه می شود مدت زمان استفاده از گوشی موبایل و تماشا کردن تلویزیون را کاهش دهید.
  • 5 الی 10 دقیقه پیاده روی را در برنامه روزانه خود جای دهید.
  • خود را به باشگاه محدود نکنید ؛ چرا که می توانید بسیاری از حرکات ورزشی را در منزل انجام دهید.

ورزش بعد از عمل اسلیو معده از چه زمانی مجاز می باشد ؟

یکی از فعالیت های مهم و دارای اهمیت انجام ورزش پس از عمل اسلیو معده می باشد اما نکته قابل تامل در این مورد زمان مناسب این فعالیت می باشد که بتواند میزان کاهش وزن را پایدار نگهدارد. بهتر است به یاد داشته باشید که اگر قصد انجام عمل اسلیو معده را دارید بایستی انجام فعالیت های ورزشی را کاملا جدی بگیرید که بتوانید وزن دلخواه را تثبیت کنید. در واقع انجام حرکت های ورزشی بعد از این عمل در همان بیمارستان باید آغاز شود به عنوان مثال پس از مدتی پرستار از بیمار درخواست می کند که شروع به پیاده روی کند.

بسیاری از افراد این ابهام در ذهن دارند که این کار چه اهمیتی دارد؟ در واقع این کار برای مقابله از انعقاد خون به کار می رود و این روند به مرور باید تداوم پیدا کند و هر بار برنامه ورزش سنگین شود. جراح با توجه به شرایط جسمانی شما می تواند یک برنامه ورزشی متناسب با متابولیسم بدنی به شما بدهد که بتوانید وزن دلخواه خود را تثبیت کنید. پس از 2 الی 4 هفته می توانید برنامه ورزشی اصلی خود را آغاز کنید.

میزان ورزش پس از جراحی لاغری چقدر بایستی باشد؟

همانطور که گفته شد تمامی مواردی که فرد باید رعایت کند را جراح پلاستیک به شما توصیه خواهد کرد و میزان تمرینات خواسته شده نیز توسط دکتر به شما گوش زد خواهد شد و بهتر است که تمامی مواردی که بیان می شود را درست و اصولی رعایت کنید. یکی از نکاتی که باید مورد توجه باشد ، این است که اگر در دوره نقاهت دچار معده درد و یا تجربه تنگی نفس را داشته اید باید انجام فعالیت های ورزشی را کنار بگذارید و سریع به دکتر مراجعه کنید.