یکی از اتفاقات شایع بعد از انجام جراحی چاقی ، ریزش مو می باشد که نگرانی های بسیاری را برای افراد ایجاد می کند. در حالی که نیازی به نگرانی در رابطه با این موضوع نیست ، چرا که ریزش مو بعد از جراحی چاقی موقت بوده و بعد از مدتی شاهد رویش مجدد موها خواهید بود ، مگر در مواردی که دلایل ژنتیکی و یا بیماری مزمنی وجود داشته باشد. دغدغه ها و سوالات بسیاری در این خصوص وجود دارد ؛ از همین رو تصمیم داریم در این مقاله از دکتر سید جواد موسوی ، متخصص جراحی چاقی در قم ، به بررسی این موضوع پرداخته و به سوالات شما عزیزان در همین راستا پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

ریزش مو بعد از جراحی چاقی - دکتر جواد موسوی

 

علت ریزش مو بعد از عمل چاقی چیست ؟

از دست دادن سریع وزن و همچنین استرس جسمی و فیزیکی ، دو عامل مهم در جابجایی مسیر انتقال مواد مغذی به ارگان های حیاتی می باشند. یعنی در چنین شرایطی ، بیشتر مواد غذایی به ارگان های اصلی و مهم تر یعنی مغز می رسند و مو ها که از اهمیت کمتری برخوردار هستند ، مواد مغذی کمتر را دریافت نموده و این عامل سبب ریزش موقت موها بعد از جراحی اسلیو معده و یا بای پس معده می شود. جراحی های چاقی ، عمل های بزرگ و مهمی هستند و طبیعی است که در نتیجه آن استرس زیادی به فرد وارد شود از طرفی بعد از انجام این پروسه ، بدن وزن زیادی را از دست می دهد و تمامی این موارد موجب می شوند که فرد در نهایت ریزش موی شدیدی را تجربه نماید. معمولا بعد از گذشت 3 الی 5 ماه رشد موها به حالت طبیعی باز می گردد و میزان ریزش موها کاهش پیدا می کند و در نهایت به مرور زمان متوقف می شود.

5 عامل اصلی در ریزش موها بعد از عمل لاغری

  1. مصرف دارو
  2. استرس و اضطراب
  3. جراحی سنگین
  4. کاهش سریع وزن
  5. کمبود مواد مغذی

راه های پیشگیری از ریزش مو بعد از جراحی چاقی

در ادامه به 4 روش بسیار تاثیر گذار ، اما ساده اشاره شده است که بعد از انجام عمل اسلیو معده و یا بای پس معده تا حد زیادی می تواند در جلوگیری از ریزش موها کمک کننده باشد.

از اهمیت مصرف پروتئین ها غافل نشوید !

از ماده های بسیار کاربردی و مغذی برای بدن ، پروتئین می باشد. در ساخت و نگهداری ساختار بدن و سلول های پوست و مو ، پروتئین نقش مهمی دارد. به صورت کلی تا 6 گرم مصرف پروتئین به صورت روزانه برای هر فرد توصیه می شود. در صورتی که میزان پروتئین مصرفی کمتر مقدار مورد نیاز بدن باشد ، موها نازک شده و به مرور دچار ریزش می شوند. برای اینکه دچار ریزش مو بعد از جراحی چاقی نشوید ، لازم است به تمامی وعده های غذایی خود ، مقداری پروتئین اضافه نمایید. در ادامه به مهم ترین منابع پروتئینی اشاره شده است که در رژیم غذایی بعد از عمل چاقی مصرف آن ها توصیه می شود :

  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • ماهی
  • ماست یونانی
  • برخی از پنیرهای کم چرب
  • تخم کتان
  • انواع لوبیاها
  • تخم مرغ
  • دانه چیا

در صورتی که رژیم گیاهخواری دارید ، به جای مصرف پروتئین های حیوانی ، می توانید سویا ، لوبیا و موارد این چنینی را جایگزین نمایید. البته در بیشتر موارد افرادی که وگان هستند ، دچار چاقی مفرط نمی شوند.

مکمل و ویتامین ها :

کمبود مواد مغذی خود از علل اصلی ریزش موها می باشد ؛ بنابراین مصرف مکمل ها و ویتامین ها تا حد زیادی می تواند به کنترل ریزش مو بعد از جراحی چاقی کمک کند. از مهم ترین ویتامین های موثر در این زمینه ویتامین های گروه B می باشد که به سلامت و جلوگیری از ریزش موها کمک زیادی می کند. توصیه می شود مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز خود را بعد از انجام جراحی لاغری ، با مشورت و تجویز متخصص جراحی لاغری خوب در قم تهیه نمایید. مصرف ویتامین ها علاوه بر کنترل ریزش موها ، موجب کاهش بی حالی و احساس خستگی بعد از عمل اسلیو معده در قم می شود.

 

ریزش مو بعد از جراحی چاقی - دکتر جواد موسوی

 

مصرف آهن بعد از عمل اسلیو معده بسیار مهم است !

در صورتی که بعد از گذشت 7 ماه از انجام جراحی لاغری ، همچنان به مشکل ریزش موها دچار بودید ، لازم است حتما میزان آهن بدن خود را کنترل نمایید. از مواد ریز مغذی مهم برای بدن آهن بوده که کمبود آن سبب مشکل ریزش موها می شود. از جمله علائم کمبود آهن می توان به تغییر دمای بدن ، خستگی ، ضعف ، بی حالی و تغییر رنگ پوست اشاره نمود. می توانید برای جبران این مشکل از مکمل های دارویی و یا مواد غذایی حاوی آهن استفاده نمایید.

نکته قابل توجه : مصرف ویتامین C همراه با مواد غذایی حاوی آهن سبب جذب بیشتر آهن در بدن می شود.

از مصرف زینک غافل نشوید :

در صورتی که با وجود مصرف پروتئین ، ویتامین ها و آهن همچنان مشکل ریزش موها وجود داشت ، لازم است حتما زینک را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. روی و یا زینک در رشد و حفظ سلامتی پوست و مو ماده ای بسیار ارزشمند و مهم است. لازم است برای تهیه زینک حتما با جراح لاغری خوب در قم ، مشورت نمایید تا دوز مناسبی از این دارو برای شما تجویز شود ، چرا که مصرف بی رویه زینک سبب بروز برخی عوارض جانبی می شود. گوشت قرمز ، صدف ، مرغ حاوی مقادیر مناسبی از روی هستند.

سایر مواد مغذی موثر در جلوگیری از ریزش موها بعد از جراحی چاقی :

  • فولات
  • ویتامین A
  • اسیدهای چرب ضروری
  • ویتامین B6

نکته قابل توجه : گاهی ممکن است علت ریزش موها به مشکلاتی مانند تیروئید ، مشکلات ژنتیکی و سندروم تخمدان پلی کیستیک ارتباط داشته باشد که در چنین شرایطی برای برطرف کردن این موضوع نیاز به بررسی بیشتر و مشورت پزشک می باشد.

کنترل استرس و خواب کافی موثر در کنترل ریزش مو بعد از جراحی چاقی

لازم است علاوه بر کنترل رژیم غذایی به دنبال راه هایی برای کاهش استرس خود باشید. همچنین داشتن خواب و استراحت کافی بعد از عمل اسلیو معده در قم از جمله موارد موثر در کنترل و پیشگیری از ریزش موها بعد از عمل چاقی است. دقت داشته باشید که سلامت جسمی و روانی از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است این موضوع را به یاد داشته باشید که ریزش موهای شما کاملا طبیعی و موقتی بوده و با مصرف ویتامین ها و پروتیئن ها و همچنین سایر نکات پزشکی به زودی این مشکل برطرف می شود ؛ بنابراین نیازی نیست تا تنش و اضطراب بیشتری را به خود وارد کنید.

ریزش مو بعد از عمل اسلیو تا چه مدت ادامه دارد ؟

میزان ریزش مو و توقف و رشد مجدد موها در همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به صورت کلی بعد از گذشت 6 ماه از انجام جراحی تمامی موها به صورت مجدد شروع به رشد می کنند و ریزش موها به حالی طبیعی باز می گردد.

درمان ریزش مو بعد از جراحی چاقی

  1. دقت داشته باشید که بسیاری از افرادی که تحت عمل چاقی در قم قرار نگرفتند هم ممکن است به مشکل ریزش مو دچار باشند ؛ بنابراین لازم است به این نکته توجه داشت که ریزش مو می تواند علت های مختلفی داشته باشد و بهتر است برای بررسی این موضوع حتما با یک پزشک خوب مشورت نمایید.
  2.  لازم است بدانید که مصرف بی رویه ویتامین ها می تواند مانع رشد مجدد موها شود و عوارض جدی در پی داشته باشد به همین دلیل باید مصرف ویتامین ها کنترل شده باشد.
  3. در طی مدت زمانی که دچار ریزش مو می شوید ، توصیه می شود از شامپوهای مخصوص برای کنترل این موضوع استفاده نمایید.