چاقی یکی از اصلی ترین دلایل بسیاری از بیماری های مزمن همچون مشکلات قلبی ، انواع دیابت ، بیماری های کبدی و تعدادی از سرطان ها است. جهت آن که بدانید که به چاقی مبتلا هستید یا نه ،باید مقدار توده بدنی را اندازه گیری کنید ؛ زمانی که شاخص توده بدنی (BMI) از 30 فراتر رود ، در حقیقت شخص به چاقی دچار شده است و احتمال بروز هر یک از بیماری های مذکور افزایش می یابد. در این مطلب قصد داریم در ارتباط با چاقی و بیماری های تنفسی صحبت کنیم. در صورتی که شما نیز از این مشکل رنج می برید ، و قصد انجام جراحی چاقی دارید ، شما را به خواندن ادامه این مطلب از دکتر سید جواد موسوی ، بهترین متخصص جراحی چاقی در قم دعوت می کنیم.

چاقی و بیماری های تنفسی _ دکتر موسوی

علت وقوع بیماری های تنفسی در افراد چاق

با افزایش وزن و BMI ، حجم ریه ها کاهش می یابد و باعث محدود شدن میزان هوای ورودی به آن می شود. این امر کاهش میزان موارد زیر را به دنبال دارد :

• حجم فشار بازدم هوا در یک ثانیه (FEV1)
  • ظرفیت حیاتی پرفشار (forced vital capacity): بیشترین میزان حجم هوایی که می توان پس از یک دم عمیق با یک بازدم پر فشار از ریه ها خارج کرد.
  • ظرفیت باقی مانده عملی (Functional Residual Capacity) : میزان هوایی که پس از پایان یک بازدم عادی درون ریه ها باقی می ماند.
  • حجم ذخیره بازدمی (ERV)
  • ظرفیت کلی ریه ها

تجمع بافت چربی در اثر چاقی و مشکلات تنفسی

تراکم سلول های چربی در نواحی شکمی در قیاس با چربی های موجود در نواحی پایین تر بدن ، عملکرد ریه های را به میزانی بیشتری مختل ساخته و علائم ناشی از مشکلات تنفسی را تشدید می کند. بدین گونه چاقی و بیماری های تنفسی در یک راستا قرار گرفته و به سیستم بدنی ما آسیب وارد می کنند. بافت های چربی جمع شده در دیواره شکمی و نواحی اندام های شکمی، حرکات دیافراگم را محدود ساخته و انبساط ریه ها را حین استنشاق کاهش داده و ظرفیت آن ها را پایین می آورد. عملکرد عضلات دستگاه تنفسی در افرادی که درگیر عارضه چاقی هستند وخیم تر شده و مشکلات تنفسی همچون بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) را در پی دارد.

بیماری انسداد ریه COPD و تاثیر چاقی بر ریه

طبق تحقیقات انجام شده، بافت چربی منعی برای واسطه های پیش التهابی است. بنابراین التهاب سیستمیک ، نشان از COPD دارد. بدین ترتیب سطح واسطه های التهابی در گردش خون بیمار دچار به COPD زیاد می شود. با وجود آن که التهاب سیستمیک نشانه ای از بیماری COPD است اما همه بیماران مبتلا به آن التهاب سیستیک را در خود نشان نمی دهند. طبق تحقیقات 16% از بیمارای انسداد ریه ؛ تنها در ابتدای بیماری دچار التهاب سیستمیک ریه هستند. اکنون تصور کنید که با لاغری امکان نبود تمام این بیماری ها برای بیمار مهیا است. تمامی بیماری های مزمن ریه نظیر برونشیت مزمن ، آسم نکروز و آمفیرم در دسته بیماری انسداد ریه COPD قرار می گیرند. و بدین ترتیب چاقی و بیماری های تنفسی بایکدیگر در یک راستا قرار می گیرند.

علائم بیماری انسداد ریه COPD

علائم انسداد ریه ناشی از چاقی شامل خس خس ، سرفه و احساس سفتی در قفسه سینه است. جالب است بدانید که افراد دچار به این بیماری ، تلاش زیادی برای تنفس می کنند ؛ بنابراین این عمل از آن ها بین 430 تا 720 کالری می سوازند. از دیگر علائم انسداد ریه ، سوء تغذیه است که 20 تا 45 درصد از این بیماران را شامل می شود.

مکمل های موثر در COPD چیست؟

افرادی که علائم COPD دارند، نسبت به سایر افراد ویتامین E بدن آن ها کمتر است. کمبود ویتامین E در حالی است که وجود این مکمل در رژیم روزانه افراد ، از ابتلا به انسداد ریه جلوگیری کرده و در روند درمان تاثیر بسزایی دارد. میزان استاندارد ویتامین A نیز در کاهش احتمال ابتلا به بیماری COPD تاثیر مستقیم دارد. به گونه ای که مطالعات نشان داده اند کسانی که ویتامین A آن ها در سطح استاندارد است 52 درصد کمتر از افراد دیگر به COPD مبتلا می شوند.

چاقی و بیماری های تنفسی _ دکتر جواد موسوی

بیماری های دیگر تنفسی ناشی از عوارض چاقی

همان طور که پیش تر اشاره شده ، چاقی و بیماری های تنفسی با یکدیگر ارتباط دارند. اضافه وزن بیش از حد به طریق گوناگون دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار داده و بیماری هایی از پس آن نمود پیدا می کنند ؛ از جمله :

• زجر تنفسی یکی از بیماری های رایج در میان افراد مبتلا به چاقی است. در این شرایط به دلیل کاهش اتساع ریه ، تنفس بسیار سخت صورت می گیرد. در نتیجه گاهی برای درمان تنگی نفس نیازمند انجام جراحی چاقی در قم هستیم. در واقع با جراحی لاغری در قم ، تاثیر چاقی بر ریه را رفع می کنیم.
  • آپنه یا وقفه تنفسی بدین صورت است که تنفس فرد در طول خواب به مدت چند ثانیه قطع شده و مجدداً فعال می شود.

تاثیر چاقی بر آسم

چربی های انباشته شده ناشی از چاقی در تمامی اندام ها عضو ها بدن بیش از حد معمول تجمع کرده اند. بدین منظور ، دیواره رگ ها و مجاری تنفسی نیز به نسبت افراد متناسب ضخیم تر است و راه عبور سیالات در رگ های باریک سخت تر می باشد. این عارضه سبب نرسیدن اکسیژن کافی به اندام ها و تنگی نفس می شود. در صورتی که نرسیدن اکسیژن کافی به اندام ها ادامه داشته باشد ، فرد دچار بیماری آسم می شود. بدین ترتیب چاقی و بیماری های تنفسی با یکدیگر مرتبط هستند.

آیا کاهش وزن راهی برای درمان آسم است؟

یک از گزینه های اصلی درمان بیماری آسم ، کاهش وزن است. این اقدام مانند یک معجزه به سوی سلامتی عمل می کند. طبق تحقیقات انجام شده روی عده کثیری از بیماران ، افرادی که توانسته اند وزن خود را تا حد زیادی کاهش دهند بسیاری از علائم آسم را کاهش داده اند. اگر چه در کنار این موضوع باید موارد دیگری نظیر ترک سیگار ، جلوگیری از مواد حساسیت زا یا آلرژی زا و غیره نیز باید رعایت شود. افرادی که به دلیل اضافه وزن ، دچار بیماری آسم هستند می توانند با استفاده از جراحی لاغری نظیر اسلیو معده ، بای پس یا هر روش دیگری که مناسب آن ها باشد ، مقدار زیادی از وزن خود را کاهش دهند. بدین ترتیب چاقی و بیماری های تنفسی را با یک اقدام درمان کرده اید.

بهترین جراح چاقی در قم

دکتر جواد موسوی ، متخصص جراحی عمومی و لاپارسکوپی ، همچنین متخصص جراحی چاقی در قم ، جراحی اسلیو و بای پس معده ، به عنوان جراح سرآمد در زمینه کاری خود مشغول به کار است. ایشان تا کنون با تعداد بی شماری عمل های موفقی که داشته اند ، موفق به ایجاد سلامتی در بسیاری از افراد دارای اضافه وزن شده اند. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید ، پیشنهاد می دهیم با مطب ایشان تماس حاصل کرده و به صورت حضوری وقت مشاوره دریافت کنید.